Klant die zelf materialen wil bestellen

We krijgen als TuinKeur regelmatig vragen binnen van hoveniers. Vaak met een vraag om advies: ‘Hoe pak ik dit of dat aan?’. Advies voordat een discussie met een consument ontstaat is verstandig. Immers zo vaak zegt je gevoel ‘niet doen’ terwijl je uiteindelijk toch overstag gaat…

Daarom is overleggen, even sparren soms een aanrader. Scheelt vaak weer een probleem. 

Een vraag die we regelmatig krijgen is: ‘Hoe ga ik om een met een consument die zelf de materialen wil bestellen?’ Soms wil de consument de regie overnemen. Ook als ze het werk laten uitvoeren.  

Vooral op het gebied van aankoop-materiaal. Men denkt hierin fors geld te kunnen besparen maar laten zich helaas te vaak leiden door de prijs en niet door de kwaliteit. De gevolgen blijken vaak pas later als het werk wordt uitgevoerd. We kennen allemaal denk ik wel het rolletje behang wat te kort is en later wat wordt bijgehaald: ander rolnummer dus kleurverschil…. 

Daarom kan het antwoord kort zijn: ‘Niet aan beginnen’. Maar dat is soms erg kort door de bocht zo lijkt het.  

Maar toch zijn er meerdere redenen om het niet te doen: 

  • Zodra je de verwerking van de materialen die door de klant zijn besteld gaat oppakken gaat de garantie naar jou, 
  • Als je de verwerking start en het eindresultaat is niet goed zit je met de brokken. Slechte kwaliteit materiaal levert nooit goed resultaat, 
  • De klant heeft te weinig materiaal besteld. Nalevering niet mogelijk vanwege restpartij, kleurverschil of anders. 

Om klachten te voorkomen kun je daarom maar beter vooraf duidelijk maken dat je alleen kwaliteit kunt leveren met de daarbij behorende garantie en nazorg als je zelf alles doet. En daarbij duidelijk aangeeft dat je anders de klus niet doet. Hiermee kan je de frustratie van een klacht ontlopen.