TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Het is DRUK, stop met promotie maken

DRUK: Over promotie van je bedrijf, de zin en onzin van promotie in deze tijd, en de vele manieren van promotie kun je een boek schrijven. Laten we dat nu maar niet doen.  

In onze WhatsApp groep ontstond onlangs een mooie discussie over de zin en onzin van promotie. Interessant en verfrissend om te lezen.  

Wat bij mij vooral is blijven hangen is een opmerking die ik regelmatig voorbij zie komen en waar ik me oprecht over kan verbazen: ‘We hebben het nog nooit zo druk gehad, we doen nu even niets meer. We kunnen niet nog meer aanvragen aan’.  Maar over welke promotie hebben we het dan? En wat is het doel? En het is vooral dat ‘denken op de korte termijn’ wat vooral niet bij promotie past, laat staan bij een gezond bedrijf.  

Belangrijk is wel dat je probeert een doel te formuleren. Wat wil je bereiken met je promotie? Wat betekent het precies voor jou? Als je enige doel van promotie ‘meer klanten’ is, dan kan ik me voorstellen dat je ermee stopt wanneer het druk is. Maar promotie gaat veel verder en is veel meer. Het is vooral de lange termijn die belangrijk is bij de inzet van de promotiemiddelen. 

Promotie zou je kunnen verdelen in een drietal doelen: 

  1. Promotie met als doel om nieuwe klanten te scoren, 
  2. Promotie met als doel om bestaande klanten te houden en te onderhouden, 
  3. Promotie met als doel om de naamsbekendheid van je bedrijf te behouden en te laten groeien in de regio. 

En vervolgens kun je aan deze doelen verschillende middelen koppelen en inzetten. Sommige middelen kun je koppelen aan alle genoemde doelen en sommige middelen zijn meer gericht op één doel.  

En om het nog leuker te maken kun je daarnaast nog kiezen tussen de inzet van digitale promotie en de gedrukte vorm.  

Men zegt ook wel dat het inzetten van een marketing mix het succes kan bepalen.  

De mogelijkheden om je bedrijf te promoten zijn groot. Het hebben van een promotieplan voor de korte en lange termijn is daarbij bijna noodzaak. Met daarbij duidelijk de huidige situatie en de gewenste situatie beschreven, waarbij je moet proberen om met metingen vast te stellen of de doelen die je had gesteld binnen bereik komen. 

Te vaak zie ik voorstellen voorbijkomen waarbij Gouden Bergen worden beloofd maar nergens is onderbouwd terug te vinden wanneer de campagne een succes is. 
Een overzicht van de investering ontbreekt vaak niet… 

Diverse promotiemiddelen: 

  • Belettering van de bus, 
  • Briefpapier, 
  • Een logo, 
  • Bedrijfskleding, 
  • Folders over je bedrijf, 
  • Folders over je diverse werkzaamheden, 
  • Advertenties in bladen, 
  • Sponsoring van verenigingen, 
  • Reclame via sport  
  • Deelname aan beurzen, 
  • Website, 
  • Facebook, Instagram en Pinterest, 
  • Google Mijn bedrijf, 
  • Adverteren via Google AdWords, 
  • Weggeefartikelen voor je klanten, 
  • Waardebonnen, 
  • Etc.  

Zo veel mogelijkheden, zoveel kansen.  

Kijk daarom eens kritisch naar wat je doet, wat je hebt en wat je zou willen. Probeer een plan te maken met doelen, middelen en budgetten.

En doe vooral iets! Stilstand is achteruitgang! 

Heeft u vragen over dit artikel?

Ineke van Dijk

Multimedia vormgever

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Marketing

Analyse consumentengedrag

Analyse consumentengedrag

Na het consumentengedrag van de afgelopen weken gevolgd te hebben konden wij een aantal constante factoren ontdekken. Bepaald gedrag onder de consumenten blijkt zeer stabiel, of neemt zelfs toe. Zo besteden ze steeds meer geld aan het klussen in en om het huis. Dit is...

Workshop Offline Marketing

Workshop Offline Marketing

Tijdens de TuinKeur klantendag 2019 gaf Lieuwe de workshop Offline marketing. De keuze om hier een workshop over te geven was vrij duidelijk nadat we gelezen hadden dat er wekelijks bijna 11 miljoen folders op de mat vallen, waarvan 80% van de lezer in actie komt....

Online vindbaarheid

Tijdens de TuinKeur klantendag heeft Tjark-Jan de workshop Online Vindbaarheid gegeven. We zetten alle speerpunten nog even voor je op een rijtje. De eerste vraag was: Maak je gebruik van Google My Business (Google mijn bedrijf)? 34% maakt geen gebruik hiervan of weet...

Online vindbaarheid van je bedrijf

Online vindbaarheid van je bedrijf

Iedereen wil goed gevonden worden op internet maar bijna niemand hoe je dit echt goed moet aanpakken. Bij TuinKeur ondersteunen wij onze TuinKeur-leden digitaal o.a. om beter gevonden te worden. We hebben hieronder in kort op een rijtje gezet wat wij voor je kunnen betekenen: Profielen aanmaken op meerdere websites. Wekelijkse berichten plaatsen op je […]

Automatische reacties via Facebook Messenger

Als ondernemer/hovenier zijn er nog al wat communicatie kanalen die je bij moet houden. De klant verwacht verwacht veel van je. Vooral snelle reactie’s, want dat zijn ze gewend. Niet altijd makkelijk, maar soms zijn er praktische oplossingen.  De ‘ouderwetse’ manier van communiceren is nog steeds de telefoon. Daarnaast zijn er vele andere te noemen […]

Mond tot mond reclame voor elke hovenier: de burenkaart

Burenkaarten Deze kaart doe je bij de buren van je klant in de brievenbus. Stel je voor in een stukje tekst en geef aan dat je met een tuinklus bezig bent bij de buren. Mochten ze overlast ondervinden, geef ze dan de gelegenheid contact op te nemen om het samen op te lossen. De kaart […]