Misverstanden bij garantie

Veel mensen zijn niet goed op de hoogte van de garantieregelingen. Hierdoor ontstaan er geregeld discussies over gebruikte materialen. Soms worden hierbij klanten aan de kant gezet, omdat er wordt gedacht dat ze na een jaar van de garantie af zijn. Dit klopt echter vaak niet.

 

De lengte van garantie

Het is afhankelijk van het product hoe lang de garantie erop duurt. Hierom kan je voordat je iets koopt altijd vragen wat de verwachte levensduur is. Als het product in die periode kapot gaat kan je ermee terug naar de verkoper. Je kan dan om vervanging of herstel vragen, of om de teruggave van het aankoopbedrag.

Let op: Bovenstaande geldt alleen als het product buiten je eigen schuld kapot is gegaan.

 

Aparte tijden binnen garantie

Er bestaat ook een algemeen misverstand dat twee jaar garantie het maximum is. Dit kan, maar dit is een gesteld minimumtermijn dat het Europees consumentenrecht heeft gesteld. Nederland geeft consumenten een hogere bescherming dan dit. Zoals boven vermeld duurt hier het garantietermijn zo lang als te verwachten valt dat het product mee gaat.

 

Het eerste half jaar na een aankoop is wel extra belangrijk omdat je dan sterker staat. Alle mankementen die in de eerste zes maanden ontstaan zijn volgens de wet bij de aanschaf van het product al aanwezig geweest. Dit betekent dat je een gebrekkig product zou hebben gekocht.

In dit geval hoef jij niet je onschuld te bewijzen, maar moet de verkoper kunnen bewijzen dat de fouten zijn ontstaan bij jou, de gebruiker.

 

Soorten garanties

Verkopers proberen soms hun eigen verantwoordelijkheid over het product te ontlopen door zich te beroepen op de fabrieksgarantie. Jij als koper hebt echter niks met deze garantie van doen. Jij hebt namelijk geen afspraak gemaakt met de fabrikant, maar met de verkoper. Je kan er voor kiezen om gebruik te maken van de service van de fabrikant, maar de verkoper kan zelf een goed product bieden en is niet van de fabrikant afhankelijk. Hierover je gelijk halen kan in de praktijk echter heel lastig zijn, en soms moet jij uiteindelijk toch voor reparatiekosten of onderzoekskosten opdraaien.

In sommige gevallen krijg je een leenexemplaar. Dit is niet verplicht, maar de verkoper is wel aansprakelijk voor de gevolgschade van een defect. Geld kan je dus altijd bij de verkoper terug verhalen.

 

Ook kan er sprake zijn van verlengde garanties. Dit betekent dat je apart betaalt voor meer jaren garantie. Als jouw product echter al een verwachte levensduur had van dat aantal jaren dan maakt de verlengde garantie weinig verschil. Het komt er vaak op neer dat de verkoper belooft om niet moeilijk te doen wanneer er iets gebeurt met het product in die tijd. Dit is een recht waar je wettelijk al over beschikte zonder de betaalde “verlenging”.

 

Risico verzekeringen

Naast de verlengde garantie worden er soms ook verzekeringen aangeboden. Dit houdt in dat het gekochte product ook verzekerd is als jij het bijvoorbeeld per ongeluk zelf kapot maakt of wanneer het gestolen wordt. In deze gevallen krijg je vaak reparaties of een leenexemplaar aangeboden. Dit wordt vaak omschreven als een “all-risk-verzekering”. Dit is echter niet zo mooi als het klinkt en geeft niet 100% garantie.

 

Een probleem bij verzekeringen kan een gebrek aan informatie zijn. Je weet vaak niet wat de verzekering precies inhoudt. En als je de voorwaarden vooraf wil doorkijken moet je hier vaak veel moeite voor doen. De informatie wordt meestal mondeling verteld en staat doorgaans niet online.

 

Daarnaast is het zo dat de garantie vaak helemaal niet zo all-risk is als je had gedacht. De polisvoorwaarden kunnen in de praktijk nog wel eens uitsluitingen bevatten die je wettelijke rechten beperken. Voorbeelden hierbij zijn dat de garantie niet van toepassing blijkt te zijn op specifieke onderdelen, dat de diefstal alleen verzekerd is wanneer het niet in een openbare ruimte plaatsvond, dat je je moet beroepen op jouw eigen risico of dat pas na de fabrieksgarantie de extra dekking in gaat.

 

Bij al dit alles komt dat je een verzekering vaak niet nodig hebt. De meeste producten gaan namelijk niet kapot, of vertonen de mankementen al tijdens de garantieperiode. Ook kan het zijn dat bepaalde schade al gedekt is door bijvoorbeeld jouw verzekeringen.