Telefonische bereikbaarheid

Telefonisch bereikbaar: De moderne consument eist veel van ons. Een van de zaken die veel tijd en aandacht vraagt is de telefoon. De gesel van deze tijd. Het wordt verwacht dat je altijd bereikbaar bent en altijd de telefoon beantwoordt. 

Ook als ik in gesprek ben met hoveniers merk ik dat de druk om de telefoon te beantwoorden groter is dan in gesprek blijven met de gesprekspartner. Voor een ondernemer overheerst het gevoel ‘iets te missen’. Begrijpelijk want je wilt immers bereikbaar en servicegericht zijnJouw klanten willen gehoord worden. Maar 24 uur per dag? Van ’s ochtends vroeg tot laat in de avond? Ook in de weekenden? Lijkt me van niet, maar hoe los je dat dan op?  

Er zijn een aantal mogelijkheden om telefonisch bereikbaar op peil én in toom te houden: 

  1. Gebruik een zakelijke en een privé mobiel. Zo kun je zorgen dat je zakelijke bereikbaarheid binnen die uren valt dat je bereikbaar wilt zijn, 
  2. Gebruik je WhatsApp? Dan kun je vrij eenvoudig via een zakelijk abonnement je bereikbaarheid instellen op de door jou gekozen tijdstippenDe klant ontvangt dan automatisch een bericht dat je afwezig bent en dat je later contact opneemt,
  3. Schakel een antwoordservice in. Dit houdt in dat een telefonist jouw gesprekken professioneel beantwoordt enafhankelijk van de gemaakte afspraken, naar jou terugkoppelt via bijvoorbeeld de mail,
  4. Wil je de telefoon op bepaalde tijdstippen niet opnemen? Laat dan duidelijk weten dat je niet bereikbaar bent maar geef ook aan wanneer wel. Geef de tip om een WhatsApp of een mail te sturen, zodat je op een nader te bepalen moment contact op kunt nemen.