Goede tuinfoto’s
Als hovenier is er geen betere manier om je werk te presenteren dan met goede tuinfoto’s. Het venijn zit hem hierbij in het woordje ‘goede’. Wat is nou een goede foto? Hoe kom je daaraan?
Vooropgesteld, ik ben hobby fotograaf. Maar in mijn werk heb ik dagelijks te maken met de verwerking van tuinfoto’s. Vanuit het marketing perspectief zijn goede foto’s nodig om een bedrijf te kunnen positioneren. Denk hierbij aan presentaties op:
- Website
- Folders en flyers
- Advertenties
- Sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest etc.)
- Google Mijn Bedrijf
- E-mail marketing
Goede tuinfoto’s maken deze producten af.
‘Ik heb geen goede tuinfoto’s’
Meestal in deze tijd van het jaar (najaar en winter) komt de hovenier weer wat tot rust. Althans, er komt wat meer tijd om na te denken over de eigen marketing activiteiten. De vraag komt dan soms binnen: ‘TuinKeur, heb je nog een paar goede foto’s voor mij?”. Het antwoord hierop is “Nee!” Waarom niet? Heel simpel: consumenten zoeken naar specifieke foto’s die een presentatie geven van jouw werk, van jouw projecten, van het gevoel en de sfeer die je foto’s weergeven. Oftewel, foto’s zijn heel persoonlijk. Een algemene foto geeft geen juist beeld van jou als creatief hovenier, van hetgeen je wilt presenteren en uit wilt stralen.
Hoe kom ik aan goede foto’s
De beste manier om aan goede foto’s te komen is het inschakelen van een (tuin) fotograaf. Nu is het juiste moment om dit te regelen, zodat je in de zomer kunt laten fotograferen. Bel je klanten op bij wie je wilt (laten) fotograferen. Maak de afspraak dat de fotograaf in juni/juli langs komt. Zelf hoef je er dan niet achteraan, terwijl de foto’s wel binnenstromen. Laat bijvoorbeeld ca. 5 tot 10 tuinen fotograferen. Vraag ook om enkele detailfoto’s. Dan heb je zelf een databank aan foto’s waar je enkele jaren mee vooruit kunt. Laat vervolgens elk jaar enkele tuinen fotograferen, zodat de progressie in je werk wordt vastgelegd. Deze kwalitatief en esthetisch goede tuinfoto’s kan je prima communiceren via verschillende marketing kanalen.
Het maken van tuinfoto’s is een leuk contactmoment met je klant!
Heb je toch per direct goede tuinfoto’s nodig? Kijk dan voor algemene foto’s via: Shutterstock, Visionpictures, Dreamstime etc.
Persoonlijke foto’s
Naast goede tuinfoto’s zijn ook bedrijfsfoto’s van belang voor je website, social media en nieuwsbrieven. Het is daarom ook leuk om eens te kiezen voor studiofotografie, fotografie tijdens de klus of op het bedrijf. Let daarbij op het inzetten van je bedrijfslogo, presentatiemateriaal en relatiegeschenken maar ook aan schone bedrijfskleding en machines. Hieronder enkele afbeeldingen die goed te gebruiken zijn om de marketing-uitingen persoonlijk te maken.
Foto: Tim Kok hoveniersbedrijf.
Meer weten over fotogebruik? Of hoe een en ander aan te pakken? Ik hoor het graag.
TuinKeur Marketing specialist