Geslaagd Garden Experience 2018
Afgelopen vrijdag 14 september kwamen 250 hoveniers samen op ondernemerscongres GardenExperience in Hoogeveen. Hoe haal je als hovenier het onderste uit de kan? Hoe kun je slim werken in plaats van hard werken? Met sprekers, netwerken en workshops was er een uitgebreid programma over het heden en de toekomst van de hoveniersbranche. Voor welke uitdagingen staat de hovenier vandaag en morgen? Het thema van GardenExperience 2018 was ‘Communicatie bepaalt het resultaat’.
Ochtendprogramma
Wel verdienen maar geen winst
Directeur van TuinKeur Jelle Westra opende de ochtend met een praatje over de situatie betreft het personeelstekort in de branche. Twee jaar geleden op GardenExperience 2016 waarschuwde Jelle al voor het aanstaande probleem en nu zitten we er middenin. Daarnaast hamerde Jelle op het maken van facturabele uren: van de gemiddelde gemaakte 1600 uren per jaar kunnen hoveniers vaak slechts 1300 uren factureren. Hoe kan het dat hoveniers zo hard werken, wel verdienen, maar weinig winst maken?
Het slechte imago van hoveniers
Het onderwijspanel met Jeroen Zijlmans van brancheorganisatie VHG, Jelle Westra van hovenierskeurmerk TuinKeur en Jeroen van Woerden van TRI bespraken de toekomst van het onderwijs. De hovenier heeft een slecht imago bij jongeren en studenten in spé. Hoe is dit tegen te gaan? Het wordt tijd om als hoveniers en hoveniersbranche samen actie te ondernemen.
Plezier in werk
Arjan Banach bekommert zich om het werkgeluk van personeel. In deze tijd is het niet meer voldoende om het werknemers financieel te belonen: veel mensen zijn ook op zoek naar zingeving in hun werk. De tijd van het fabriekswerk waar doen en denken gescheiden werden, ligt ver achter ons. Meer plezier in het werk en geluk bij een medewerker en binnen een team is in 2018 een belangrijke, onmisbare factor.
Verkoop het gat, niet de boor
Jos Burgers gaat met de botte bijl op humoristische wijze door gestolde aannames heen: je wil waardevolle klanten, geen waardelóze klanten. Het gaat niet om druk zijn met een hoge omzet, zaak is dat je gaat voor rendement. Een eerlijke prijs waar je voor staat (geef geen korting!) levert ook betere klanten op. Verkoop het gat, niet de boor: biedt de oplossing aan, niet het ‘gereedschap’ voor de oplossing zodat klanten het alsnog zelf moeten doen. En hoe maak je van een klant een rasechte fan?
Middagprogramma
Autocoureur en ondernemer Tom Coronel nam de hovenier mee in het nut van online marketing: het is belangrijk om een klantenbestand op te bouwen die voor jou aan de slag gaat. Hoe bereik je nieuwe klanten? Kunnen bestaande klanten nieuwe klanten binnenhalen? Het is belangrijk om een website te hebben maar het is nog belangrijker om op social media (waar jouw klanten zitten) aanwezig en actief te zijn.
Arjen Banach zet in zijn workshop het werkplezier bij werknemers dat hij in de ochtend besprak voort: alleen nu mogen de hoveniers zelf aan de slag. Hoe gaan hoveniers om met hun personeel? In groepjes werd dit besproken en behandeld.
Psycholoog Sytske Westra kijkt met hoveniers naar de kritische klant. Het kan juist die ene klant zijn waar je ’s nachts wakker van ligt. Hoe ga je om met vervelende feedback? Durf je te vragen om verbeterpunten na de klus? En je komt bij klanten over de vloer: rond je de opdracht netjes af met een oplevering waar je de klant meeneemt in wat er gerealiseerd is?
Jurist Tim van Santen en Lieuwe Westra behandelden de wereld van de rechtsgang. Met verschillende praktijkcasussen gingen de deelnemers aan de slag
Hoe ziet de hoveniersbranche er in 2020 uit?
In 2020 is de volgende editie van GardenExperience. Ook deze editie maakte weer duidelijk dat je als hovenier niet op je lauweren kunt rusten. ‘Ik zit mijn tijd wel uit’, is een begrijpelijke houding maar een gemiste kans.
Aan het einde van het ondernemerscongres voor hoveniers kregen bezoekers het boekje ‘Maak omzet winst’ mee, geschreven door Jelle Westra, met concrete tips en tricks over beter en slimmer ondernemen als hovenier.
GardenExperience is een dag waar hoveniers samenkomen om beter en scherper te ondernemen. De toekomst van de hoveniersbranche ligt in de handen van hoveniers. Als we de vragen van morgen niet bespreekbaar maken worden het de problemen van morgen. Ben jij klaar voor de toekomst en wat er komen gaat?