De tuin is klaar. Wat nu?

Bij TuinKeur adviseren we bij de offerte een klein verschil met grote gevolgen. In plaats van waar de klant tekent voor ‘Akkoord’ adviseren wij om ‘Akkoord bij oplevering’ op te nemen in de offerte.
Waarom? Omdat veel tuinen niet opgeleverd worden.

Veel hoveniers ontkennen dit. Maar als we doorvragen:

  • Oplevering gebeurt direct als de tuin klaar is. Is de klant niet thuis? Geen oplevering. Gemiste kans!
  • Oplevering gebeurt met alleen de opmerking: ‘Als er vragen zijn, dan hoor ik het wel.’ Gemiste kans!
  • Oplevering? ‘Dit doen we alleen bij grote tuinen.’ Gemiste kans!
  • Oplevering? ‘Daar vragen onze klanten niet om.’ Gemiste kans!
  • Opleveren? ‘Waar haal ik die tijd vandaan?’ Gemiste kans!

De oplevering is een van de belangrijkste momenten van de opdracht.

Het is namelijk het laatste contact met de klant. En wist je dat we onze herinneringen (dus wat de klant over jou denkt) vormen naar wat we als laatste hebben ervaren? Als je de opdracht de eerste negentig procent uitmuntend uitvoert, maar de laatste tien procent de kantjes er vanaf loopt (geen oplevering) zal de klant juist deze laatste tien procent onthouden. Zorg er dus voor dat je de opdracht met een knaller van een oplevering afsluit. Het laatste contact zorgt dus voor de eventueel beste positieve ervaring met de klant. Deze klant zal in in de toekomst weer opzoeken!

Stop voldoende tijd in jouw klant om hem te behouden. Maak een schema met aanpak en nazorg zodat de klant niet vergeten wordt. Ons advies? Ga er uit zoals je er ook ingekomen bent! Zoals je de offerte in het begin persoonlijk hebt toegelicht, zo laat je ook de opgeleverde tuin zien. Laat de klant zien hoe betrokken je bent bij je werk en dus jouw klant.

Deze aandacht voor de klant laat zien dat je het waardeert dat jij de opdracht hebt mogen uitvoeren.

Reageren? Dat kan via LinkedIN op de TuinKeur groep.

jelle_westra_tuinkeur

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl