Groei in kwaliteit

Het gaat niet goed met de economie. De groei is afgenomen of zelfs bijna tot stilstand gekomen. Als ondernemer ben je constant bezig om als bedrijf te groeien. In omzet of op zoek naar meer klanten. In de vorige column zei ik het al: ‘Stilstand is achteruitgang’. Sta jij als ondernemer stil? Dan is het misschien goed om te kijken waar je als ondernemer wél kan groeien. Je kunt namelijk niet alleen groeien in omzet. Waar veel hoveniers het laten liggen is groeien in kwaliteit naar de klant. Je kunt als ondernemer bezig zijn met cijfers en de groei in deze cijfers. Maar zie je daarmee niet de benadering van je klanten over het hoofd? Je klanten leveren geld op, maar zijn geen wandelende getallen.

Een goed opgeleverde tuin van een tevreden klant kun je niet in cijfers uitdrukken. Einstein zei: ‘Niet alles wat meetbaar is, is relevant en niet alles wat relevant is, is meetbaar.’ Kwaliteit kun je niet altijd in getallen vertalen. Ik wil hiermee het volgende zeggen: staar je niet blind op alleen je omzet of uurtarief. Kwaliteit in je werk, kwaliteit in de relatieopbouw met je klant betaalt zich op de lange termijn terug. Een tevreden klant is een vaste klant!

Ook al gaat het niet goed met de economie, in Nederland geven we ons leven nog steeds boven de 8. Cijfers zeggen namelijk niet alles. Nú is het moment om met behulp van kwaliteit te groeien als hovenier. De stilstand in de economie heeft ons als ondernemer wakker geschud. We worden gedwongen op een andere manier te ondernemen. Hoe? Wees een ondernemende hovenier met kwaliteit!

jelle_westra_tuinkeur

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl