TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Oplichting, phising, fraude, het blijft oppassen

Zonder paniek te zaaien blijven we jullie attenderen op de verschillende oplichtingspraktijken. Gelukkig krijgen we van veel van onze klanten belletjes over dit onderwerp zodat we samen kunnen bepalen in hoeverre er sprake is van oplichting. Vaak is de vraag ‘klopt dit wel’. Meestal niet!

Meest voorkomende manieren van oplichting

Een aantal manieren die momenteel (weer) veel voorkomen.

  • Microsoft

    Momenteel worden we ongeveer 5 tot 10 keer per week gebeld door ‘Microsoft’. In dit gesprek wil de ‘medewerker’ je doen geloven dat er wat mis is met de software van Microsoft op je PC. Ze willen aansturen op een snelle oplossing op je PC. De beller is bereid om je tegen betaling te helpen. Het is zeker geen nieuwe manier van oplichting. Wel is het nieuw dat ze tegenwoordig gewoon met (verschillende) 06-nummers bellen. Voorheen zag je veel buitenlandse nummers die je direct weg kon drukken. Lees hier meer over de manier van oplichting.

  • Domeinnaam verkopen

    Je hebt ze vast wel eens aan de lijn gehad. ‘Meneer/mevrouw er is een concurrent in uw regio die dezelfde domeinnaam als u wil claimen, maar dan de .com versie. We denken we bellen u eerst. Zullen wij deze voor u vastleggen?’ Helaas zijn er nog steeds ondernemers die hierdoor overvallen worden en de opdracht tot registratie geven. Resultaat: een domeinregistratie voor tien jaar waar je, naast je .nl-registratie, niet veel aan hebt. Een factuur van enkele honderden euro’s met vaak ook nog verlengingskosten per jaar. Lees hier meer over.

  • Hosting NL Domein Host

    Wie heeft ze niet gehad? De inmiddels wel bekende ‘facturen’ van NL Domein Host. Het zijn geen facturen, maar aanbiedingen. De betaling van de factuur wordt gezien als opdrachtbevestiging. Resultaat: enkele honderden euro’s lichter en een opdrachtbevestiging die niet wenselijk is en wat weer veel moeite, tijd en geld kost om vanaf te komen. Lees hier meer over. 

    Let wel, bij de laatste twee voorbeelden is er formeel geen sprake van oplichting. Maar om nu te spreken van een prettige (en vooral ook transparante) manier van zaken doen…

Het wordt steeds persoonlijker

We laten onze gegevens online achter bij veel partijen. Overal waar we dit achter laten lopen we het risico dat deze gegevens gelekt/gehackt worden. Er bestaat zelfs een ware handel in deze gegevens. Eén van de redenen waarom de AVG-wetgeving is geïntroduceerd. Dat oplichting steeds persoonlijker wordt blijkt wel uit de onderstaande e-mail die we onlangs ontvingen. Een e-mail aan mij gericht ondertekend door ‘Jelle’. De afzender was ‘Jelle Westra’. Wie goed oplet ziet dat het e-mailadres niet klopt.

 

Twijfel? Bellen

Twijfel je of een ‘aanbieding’/verhaal wel klopt? Bel ons via 0528 – 331678. Deze ellende kan je beter voorkomen.

Heeft u vragen over dit artikel?

Nick Bernsen

IT & Webdesign

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over ICT

Uitleg TuinKeur Pro

Uitleg TuinKeur Pro

Hoveniers zijn vooral druk met het aanleggen en onderhouden van tuinen. Dit is iets waar ze goed in zijn en wat hun passie is. Als je een eigen onderneming hebt ontkom je er niet aan om administratief werk te moeten doen. Denk hierbij aan: het noteren van gewerkte...

Een website? Belangrijk!

Een website? Belangrijk!

Het lijkt inmiddels een uitgekauwd onderwerp: het belang van een goede website. Er zijn nog steeds bedrijven die niet beschikken over een website. Ook zijn er genoeg bedrijven die hun website jaren geleden een keer gemaakt hebben. Heb jij al een website? Gaat jouw...