Tijdens de Klantendag van Tuinkeur in september jl, mocht ik vanuit mijn functie als GZ-psycholoog en eigenaar van psychologenpraktijk Ljocht, iets vertellen over het omgaan met stress.
Stress (te vertalen als teveel negatieve spanning ervaren omdat je onder druk staat) onderga je immers ook als hovenier. Aan bod kwamen enkele hoofdoorzaken van stress in deze tijd, waarvan de ‘Keuzestress’ belicht werd. Dat is de overvloed aan keuzes die we momenteel hebben. Een voorbeeld in je werk als hovenier: het is momenteel niet meer simpelweg een tuin aanleggen met een tegelpad, grasveld en een bloemperk. Je hebt je klant veel meer te laten kiezen. En aangezien je zoveel mogelijk wilt aansluiten bij de wensen van de klant, moet je er zelf al goed over nadenken wat je juist wel of niet aanbiedt.
Wat is er allemaal mogelijk in tuinaanleg en straatwerk en wat voor materialen zijn er beschikbaar? Waar ben je goed in en waar begin je liever niet aan? Een goede tip is voor jezelf helder te hebben waaruit je een klant wilt laten kiezen. Want daar ga jij over! Niet alles aan willen bieden, maar wel voldoende zodat de klant het idee heeft dat er meerdere mogelijkheden zijn. (Een leuk marketingweetje is dat de meeste mensen voorkeur hebben voor slechts drie artikelen uit een assortiment, maar wel het gevoel willen hebben dat er veel meer te kiezen is.)
Niet alles willen kunnen dus, maar ook weten waar je beperkingen liggen. Durven kiezen en adviseren voordat je klant verzuipt in teveel opties helpt zowel jouw stress verminderen als die van de klant.
Sytske Westra.