TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Schrijf & Win 2024 – Winnaars maart

Schrijf & Win 2024 – Winnaars maart

Schrijf & Win winnaars maart: In 2024 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Minder geluidsoverlast

Vraag het Lieuwe: Minder geluidsoverlast

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2024 – Winnaars februari

Schrijf & Win 2024 – Winnaars februari

Schrijf & Win winnaars februari: In 2024 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Schrijf & Win 2024 – Winnaars januari

Schrijf & Win 2024 – Winnaars januari

Schrijf & Win winnaars januari: In 2024 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Struiken aanplanten

Vraag het Lieuwe: Struiken aanplanten

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Leylandcipres

Vraag het Lieuwe: Leylandcipres

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Verhoging lonen werknemers 2024

Verhoging lonen werknemers 2024

De nieuwe cao (welke loopt van 1 juli 2023 t/m 30 september 2024) verhoogt de lonen en vergoedingen voor werknemers in de hoveniersbranche. Ook het minimumloon is sinds 1 januari 2024 verhoogd....

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars december

Schrijf & Win 2023 – Winnaars december

Schrijf & Win winnaars december: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars november

Schrijf & Win 2023 – Winnaars november

Schrijf & Win winnaars november: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van Jelle Westra, directeur van Tuinkeur: 'Als we topkwaliteit willen leveren...

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier.   Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is meer dan hard werken in de tuin. Het is de rompslomp er omheen die het...

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden: TuinKeur-hoveniers, zo blijkt in de praktijk, willen graag geadviseerd worden als het gaat om de nieuwe uurtarieven voor 2022. Daarnaast vraagt menigeen zich af hoe hij om moet gaan met de prijzen voor materialen. In de praktijk zijn uurprijzen...

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022: Als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken, vooral als het gaat om het bepalen van het uurtarief voor het komende jaar. Met welk percentage moet je je prijzen aanpassen? Om het prijsindexatie advies 2022 te kunnen bepalen, hebben we als...

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd: De tuin moet gisteren af; de spullen daarvoor nog vandaag geleverd. Een belangrijke tip wanneer je je door anderen gehaast en opgejaagd voelt is juist in de vertraging te gaan. Dat is lastig omdat vertragen een tegennatuurlijke reactie is:...

Wat verdien je?

Wat verdien je?

Op de Klantendag van TuinKeur, waar een kleine honderd hoveniers vertegenwoordigd waren, werd het onderwerp 'Wat verdien je?' en ‘Ben je tevreden met wat je verdient?’ aan de orde gesteld. Tijdens de meeting werd gebruik gemaakt van een interactieve, anonieme enquête,...