TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Schrijf & Win 2023 – Winnaars oktober

Schrijf & Win 2023 – Winnaars oktober

Schrijf & Win winnaars oktober: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
TERUGBLIK KLANTENDAG 2023

TERUGBLIK KLANTENDAG 2023

De Klantendag ligt al een paar weken achter ons. Stagiaire Lieke heeft voor ons een bijzonder leuke compilatie gemaakt van beelden. We laten je er graag van meegenieten!

Lees meer
Workshop – Onze winst is onze toekomst

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars augustus

Schrijf & Win 2023 – Winnaars augustus

Schrijf & Win winnaars augustus: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Gladiolen afsnijden

Vraag het Lieuwe: Gladiolen afsnijden

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2023 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Klimrozen

Vraag het Lieuwe: Klimrozen

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Communicatieproblemen met klanten voorkomen

Communicatieproblemen met klanten voorkomen

Communicatieproblemen met klanten voorkomen. ​Met enige regelmaat krijgen we als TuinKeur vragen binnen van hoveniers. Een vraag die we regelmatig krijgen is: ‘Hoe ga ik om een met een consument die zelf de materialen wil bestellen?’  Soms wil de consument de regie...

Welke opdrachten neem je aan?

Welke opdrachten neem je aan?

Welke opdrachten neem je aan? Het valt niet mee in de huidige tijd om het klanten naar de zin te maken. Je wilt het liefste dat de wensen van de klant en jouw uitgevoerde werkzaamheden cq factuur, samenvallen. Selectie maken. Als bepaalde kennis binnen je bedrijf...

Dagprijs hanteren als hovenier!

Dagprijs hanteren als hovenier!

Klanten willen graag weten waar ze aan toe zijn als ze een bedrijf inschakelen. Een vaste prijs, vastgelegd in een offerte, wordt veel gevraagd. Logisch toch? Maar op dit moment een vaste prijs toezeggen lijkt niet slim. In de afgelopen periode kregen we vanuit onze...

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze en intake voorbeeld Satter Bekijk hier het voorbeeld voor de Werkwijze en intake mail voor tuinaanleg: Hiernaast hebben wij voor het onderhoud en vijveronderhoud ook een vergelijkbare lijst ontwikkeld.Als je dit gaat gebruiken is het een “nieuwe werkwijze”,...

Een hovenier en geld verdienen! Hoe dan?

Persoonlijke coaching ‘Met enige jaren ervaring als zelfstandig hovenier had ik meer en meer behoefte aan ondersteuning. Niet omdat ik onvoldoende werk heb. Maar vooral om als ondernemer meer te groeien.’ Een uitspraak van een hovenier. De persoonlijke coaching van...

Recensies op HovenierNederland.nl

Recensies op HovenierNederland.nl

Al ruim 10 jaar kennen we HovenierNederland.nl een site waarop consumenten een recensie kunnen plaatsen over hun hovenier. De site geeft een overzicht van alle hoveniers in Nederland en kent een gratis, betaalde (basis € 12,93 of compleet € 31,53 per maand) en een...