Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.
Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.
Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)
Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.
Meer Actueel
Schrijf & Win 2023 – Winnaars oktober
Schrijf & Win winnaars oktober: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...
Vraag het Lieuwe: Krentenboom en Passiebloemen
Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...
Impressie TuinKeur ledendag: cijfers, knutselen, bezoek luie hovenier én netwerken
Derde landelijke TuinKeur ledendag weer druk bezocht Buitencentrum De Poort in het Drentse Ruinen was ook dit jaar weer het podium voor de jaarlijkse klantendag van TuinKeur. Voor de derde keer...
TERUGBLIK KLANTENDAG 2023
De Klantendag ligt al een paar weken achter ons. Stagiaire Lieke heeft voor ons een bijzonder leuke compilatie gemaakt van beelden. We laten je er graag van meegenieten!
Schrijf & Win 2023 – Winnaars september
Schrijf & Win winnaars september: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de...
Workshop – Onze winst is onze toekomst
Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In...
Schrijf & Win 2023 – Winnaars augustus
Schrijf & Win winnaars augustus: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...
Vraag het Lieuwe: Gladiolen afsnijden
Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...
Schrijf & Win 2023 – Winnaars juli
Schrijf & Win winnaars juli: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...
Vraag het Lieuwe: Klimrozen
Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...