TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier.  

Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is meer dan hard werken in de tuin. Het is de rompslomp er omheen die het soms zo lastig maakt. Ons team van zeven personen is dagelijks bereikbaar en helpt je verder.  

  

De vijf meest gestelde vragen aan team TuinKeur: 

Wij hebben de vijf meeste gestelde vragen aan TuinKeur voor je verzameld. 

 

1.Hoe krijg ik mijn winst omhoog?  

Een veel voorkomende vraag is: ‘hoe zorg ik ervoor dat ik met mijn bedrijf voldoende verdien?’
Dat is immers het doel van een ondernemer met zijn bedrijf: op een gezonde manier geld verdienen om het bedrijf goed te laten draaien, met een goed inkomen en ruimte om een pensioen op te bouwen. 
Het leren ‘lezen en vertalen’ van de jaarcijfers en deze omzetten naar de dagelijkse praktijk, dus goede offertes maken, is een vaardigheid die prima aan te leren is. Dus gaan wij samen aan de slag met jouw cijfers op tafel. Want één keer goed besproken is vaak al voldoende voor een aanzet tot veranderen. 

  

  1. Hoe krijg ik de werkdruk verlaagd en mijn werkplezier terug? 

Dagelijks hebben we te maken met te weinig personeel en veel werk. De ondernemer staat onder grote druk en werkt van deadline naar deadline. Weinig tijd voor ontspanning. En dit heeft gevolgen voor jezelf, privé en binnen het bedrijf. Hierbij een aantal tips: 

  1. Werk met een vaste kantoordag.
    B. Plan de week niet vol, hou afhankelijk van de grootte van je team een of meer            mandagen bewust vrij/open,
    C. Zorg voor een tijdige, inzichtelijke planning en deel die met je team,
    D. Maak duidelijke afspraken met je klanten en kom die na. Lukt het niet? Meld dit          tijdig aan je klant.  

Soms helpt het om samen jouw situatie in kaart te brengen en een stappenplan te maken. Vreemde ogen dwingen, een stok achter de deur kan net voldoende zijn om door te zetten.  

  

  1. Hoe krijg ik de goede prijs voor mijn dienstverlening? 

Over tarieven komen veel vragen binnen. Opvallend is dat er behoorlijk wat variatie is. Dit bleek wel op de onlangs gehouden Tuinkeur Klantendag; € 38,- tot € 58,- excl. BTW. Waarbij dan nog een onderscheid gemaakt kan worden of het uurtarief inclusief machines is of machines apart worden doorberekend.
 
Ook opvallend is dat er geen ‘dure’ regio’s zijn maar dat de variatie binnen de regio’s groot is…  

In onze coaching gaan we samen met je om de tafel zitten en bespreken we de ins en outs om te komen tot een goede tarifering. Wil je weten hoe dit werkt? Neem gerust contact op via info@tuinkeur.nl en dan delen we de gegevens van een collegabedrijf dat je is voorgegaan.   

  

  1. Kunnen jullie mij ondersteunen als klankbord voor de ondernemende hovenier bij automatisering? 

Veel vragen krijgen we ook over alles wat te maken heeft met internet en automatiseren. Van Facebook tot e-mail, Van het toepassen van Word/Excel tot boekhoudprogramma’s.  En natuurlijk de specifieke software voor hoveniers; TuinKeur Pro.   

Wij als klankbord voor de ondernemende hovenier beheren 150 Facebook pagina’s en120 websites van hoveniers, onze eigen recensie website, HovenierNederland en het  automatiseringsprogramma TuinKeur Pro. 
Onze Nick van ICT lost dagelijkse problemen op van leden zodat alles naar wens blijft draaien. Want een ding is zeker: als internet en de automatisering uitvalt dan staat menig bedrijf stil.  

  1. Hoe ga ik om met de ‘veeleisende’ consument?  

Iets wat niet bijdraagt aan het werkplezier van de hovenier is een ‘veeleisende consument’.    

Er is veel veranderd de laatste jaren. De kennis en kunde van de consument ten aanzien van de tuin is op zijn zachts gezegd ‘matig’. De verwachting is dat alles kan en maakbaar is en dat het snel geleverd wordt (bij voorkeur morgen voor 11 uur). Een goede en geduldige uitleg in woord (en geschreven!), kortom een goede communicatie, betekent veel voor de relatie met je klant.   

Vandaar dat wij als klankbord voor de ondernemende hovenier blij zijn met al jullie vragen VOORAF. Als je niet precies weet hoe je zou kunnen reageren, als een gesprek met een klant dreigt te escaleren, als je voor je gevoel al zoveel hebt gedaan maar de klant blijft ontevreden…. Bel dan even 

0528 – 331678. 

Even stoom afblazen en een paar tips zorgen vaak al voor een goede afronding.   

Tarieven voorbereiden

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten 2023

Regiobijeenkomsten 2023

We gaan weer regiobijeenkomsten houden! Wat voor invloed heb jij als ondernemer op bedrijfsresultaten? In kleine kring van TuinKeur leden spreken we over onze cijfers. Uitgangspunt van deelname aan deze bijeenkomst is dat iedere deelnemer zijn cijfers (2021 of 2022...

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven.   TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook door derden in de branche wordt gebruikt. Het doel is om te bevorderen...

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten in heel Nederland gepland, zodat iedere hovenier in zijn of haar regio...

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Westra: ‘Iedereen die ondernemer is en met hart en ziel werkt in en voor zijn bedrijf, is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar vooral: hoe doe ik het, hoe doet mijn team het ten opzichte van de branche? Een eigen bedrijf starten is voor velen een wens en afgelopen jaren hebben we dan ook een sterke groei gezien in het aantal startende bedrijven. Met TuinKeur hebben we inmiddels een zogenaamde benchmark (een bak met cijfers van heel veel verschillende bedrijven) opgebouwd die we (natuurlijk anoniem) kunnen gebruiken om bedrijven te ondersteunen. Immers, een bedrijf met goede resultaten kan goede kwaliteit leveren. Nu en in de toekomst.

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van Jelle Westra, directeur van Tuinkeur: 'Als we topkwaliteit willen leveren...

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden: TuinKeur-hoveniers, zo blijkt in de praktijk, willen graag geadviseerd worden als het gaat om de nieuwe uurtarieven voor 2022. Daarnaast vraagt menigeen zich af hoe hij om moet gaan met de prijzen voor materialen. In de praktijk zijn uurprijzen...