TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Dagprijs hanteren als hovenier!

Dagprijs hanteren als hovenier!

Klanten willen graag weten waar ze aan toe zijn als ze een bedrijf inschakelen. Een vaste prijs, vastgelegd in een offerte, wordt veel gevraagd. Logisch toch? Maar op dit moment een vaste prijs toezeggen lijkt niet slim. In de afgelopen periode kregen we vanuit onze klantenkring regelmatig vragen hierover. Hoe ga je om met de stijgende materiaalprijzen en te maken offertes? Kun je de dagprijs hanteren als hovenier? De klant ziet graag een ‘bedrag’ op de offerte staan en daarom wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’. Maar dat is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% is er de verplichting om tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de aanpassing betrekking heeft. 

Dagprijs hanteren vereist aandacht.

Dus wat is wijsheid? Moet je de prijzen van de materialen, gehanteerd in de gemaakte offerte hanteren? Of kun je wellicht kiezen voor de andere optie, de dagprijs hanteren als hovenier? Voeg je de algemene voorwaarden uit de hoveniersbranche toe, dan geven die duidelijk aan dat prijsstijgingen doorberekend mogen worden. Maar is dit voldoende? Weet de klant dan dat prijzen aangepast zullen worden na uitvoering van de werkzaamheden? Het komt ook geregeld voor dat vergeten wordt de algemene voorwaarden bij de offerte te voegen. Of je krijgt later het verweer: “Dat wist ik niet, ik heb het niet gelezen”.

Adviezen, zodat je de dagprijs kunt hanteren als hovenier:

Er zijn een aantal adviezen om de voorgaande problemen voor te zijn. Zo kun je gewoon de dagprijs hanteren als hovenier en onnodige en vervelende discussies (en wellicht ook verlies) voorkomen:

  1. Beperk de looptijd van de offerte tot maximaal 14 dagen,
  2. Maak een dagprijzen-offerte: Neem in de tekst de volgende clausule op: “De opgenomen materialen in de offerte zijn gebaseerd op dagprijzen. De opgenomen materialen worden aan u doorberekend op basis van beschikbaarheid en de prijzen die gelden ten tijde van de uitvoering van het werk.”
  3. Neem, voor de handtekening, de tekst op: “Op de offerte zijn de Algemene Voorwaarden van Tuinkeur van toepassing.  (Tuinkeur is het keurmerk waarbij ons bedrijf aangesloten is). Een exemplaar van deze voorwaarden is opgenomen als bijlage bij deze offerte.”

 

Over stress in het hoveniersvak.

Offerteprijzen hanteren in tijden van sterk stijgende prijzen kan stressvol zijn. Wil je ons artikel lezen over adviezen bij stress in het hoveniersvak? https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/actueel/stress-en-kwalitijd/

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten 2023

Regiobijeenkomsten 2023

We gaan weer regiobijeenkomsten houden! Wat voor invloed heb jij als ondernemer op bedrijfsresultaten? In kleine kring van TuinKeur leden spreken we over onze cijfers. Uitgangspunt van deelname aan deze bijeenkomst is dat iedere deelnemer zijn cijfers (2021 of 2022...

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven.   TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook door derden in de branche wordt gebruikt. Het doel is om te bevorderen...

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten in heel Nederland gepland, zodat iedere hovenier in zijn of haar regio...

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Westra: ‘Iedereen die ondernemer is en met hart en ziel werkt in en voor zijn bedrijf, is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar vooral: hoe doe ik het, hoe doet mijn team het ten opzichte van de branche? Een eigen bedrijf starten is voor velen een wens en afgelopen jaren hebben we dan ook een sterke groei gezien in het aantal startende bedrijven. Met TuinKeur hebben we inmiddels een zogenaamde benchmark (een bak met cijfers van heel veel verschillende bedrijven) opgebouwd die we (natuurlijk anoniem) kunnen gebruiken om bedrijven te ondersteunen. Immers, een bedrijf met goede resultaten kan goede kwaliteit leveren. Nu en in de toekomst.

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van Jelle Westra, directeur van Tuinkeur: 'Als we topkwaliteit willen leveren...

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier.   Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is meer dan hard werken in de tuin. Het is de rompslomp er omheen die het...