TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Hoe krijg je een klant voor het leven?

Hoe krijg je een klant voor het leven?

1. De tussencontrole

Een persoonlijke relatie met de klant bouw je op door het aantal contactmomenten zo groot mogelijk te laten zijn. Dit moeten wel functionele momenten zijn voor een hovenier. Zomaar een kopje koffie gaan drinken bij de klant is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een tuin opgeleverd? Dan zit het werk er nog niet op. Hoe is de nazorg? Weet een klant hoe vaak ze de planten in hun tuin moeten besproeien? Het is zonde als de tuin verpietert omdat klanten niet weten hoe ze moeten tuinieren. Dit is dus een uitstekend extra contactmoment. Een ‘tussencontrole’. Deze controle kan prima tussen het gewone werk door gepland worden en mag in werkkleding. Zo ervaart de klant een extra moment professionaliteit en kwaliteit van jou als hovenier en geef je zo je collega’s het nakijken.

2. De inboetcontrole
Deze controle klinkt zwaarder dan het is. Het is een controle met goede bedoelingen en boordevol kansen! Je kunt een inboetcontrole ook de eindoplevering noemen. Dit is niet minder dan een positieve einde van een goede samenwerking met de klant. De eindoplevering of inboetcontrole is een belangrijk onderdeel voor het opbouwen van een langdurige klantrelatie.

3. Een gratis voorjaars- of najaarsbeurt
Je kunt de inboetcontrole ook vervangen door een gratis voorjaars- of najaarsbeurt. Een professionele hovenier maakt na een jaar weer een afspraak met zijn klant. Een afspraak om samen met de klant kritisch te kijken naar de werkzaamheden die je hebt gedaan. Bijzondere aandacht gaat uit naar de beplanting. Als bedrijf geef je natuurlijk een jaar garantie op alles, ook op de beplanting. Deze afspraak leent zich goed om die gratis voorjaars- of najaarsbeurt uit te voeren.

Waarom zou ik dit doen?

Omdat dit in het belang is van je bedrijf! Deze contactmomenten zijn waardevolle momenten om te bouwen aan een positieve en langdurige relatie met klanten. De klant wordt nog eens ‘geknuffeld’. Want hoe komen de meeste bedrijven aan hun klanten? Door mond-tot-mond-reclame! En een tevreden klant deelt zijn ervaringen met u als hovenier, met zijn vrienden en relaties. Zo werk je aan ‘klanten voor het leven.’

Reageren? Dat kan via LinkedIN op de TuinKeur groep.

jelle_westra_tuinkeur

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl

 

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten 2023

Regiobijeenkomsten 2023

We gaan weer regiobijeenkomsten houden! Wat voor invloed heb jij als ondernemer op bedrijfsresultaten? In kleine kring van TuinKeur leden spreken we over onze cijfers. Uitgangspunt van deelname aan deze bijeenkomst is dat iedere deelnemer zijn cijfers (2021 of 2022...

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven.   TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook door derden in de branche wordt gebruikt. Het doel is om te bevorderen...

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten in heel Nederland gepland, zodat iedere hovenier in zijn of haar regio...

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Westra: ‘Iedereen die ondernemer is en met hart en ziel werkt in en voor zijn bedrijf, is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar vooral: hoe doe ik het, hoe doet mijn team het ten opzichte van de branche? Een eigen bedrijf starten is voor velen een wens en afgelopen jaren hebben we dan ook een sterke groei gezien in het aantal startende bedrijven. Met TuinKeur hebben we inmiddels een zogenaamde benchmark (een bak met cijfers van heel veel verschillende bedrijven) opgebouwd die we (natuurlijk anoniem) kunnen gebruiken om bedrijven te ondersteunen. Immers, een bedrijf met goede resultaten kan goede kwaliteit leveren. Nu en in de toekomst.

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van Jelle Westra, directeur van Tuinkeur: 'Als we topkwaliteit willen leveren...

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier.   Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is meer dan hard werken in de tuin. Het is de rompslomp er omheen die het...