TuinKeur logo

Advies aan hoveniers: licht je offerte toe!

Goed communiceren is belangrijk. Wat je zegt, wat je bedoelt en hoe het overkomt, het kan bron van vermaak of juist ergernis zijn. Anderzijds kunnen gesproken woorden nuanceren en benadrukken. Daarom heeft TuinKeur het advies voor hoveniers: licht je offerte toe! De kwaliteit van een hovenier zit hem namelijk vooral in zijn ervaring en vakmanschap. Je mag dat benadrukken.

 

Uitleggende offerte.

Waarom is dat belangrijk, het advies aan hoveniers: licht je offerte toe!? De consument wil meer dan een optelsom van zaken, wil meer dan een soort ‘kassabon’ waar cijfers en kreten op staan. Wij adviseren een uitleggende offerte te maken. Vakjargon en cijfers in een lijstje zeggen de doorsnee consument namelijk niet zo veel. Waarom zouden ze jou als hovenier inhuren, als wat ze beogen al op een website gevonden is en ook nog een stuk goedkoper? Uitleg over jouw meerwaarde is belangrijk.  

 

Overkapping in de tuin.

Een concreet voorbeeld is de ‘overkapping in de tuin’. De ene overkapping is de andere namelijk niet: aanbiedingen op internet zijn niet te vergelijken met een kwaliteitsoverkapping die jij aanbiedt en plaatst.  Je offerte is vooral een beschrijving van de zaken die jij als meerwaarde hebt.
Benoem de zaken die jij standaard meerekent: een goede fundering, aan welke vloer jij de voorkeur geeft, het aantal stopcontacten en verlichtingspunten, wel of geen dakgoot, de mogelijkheid van een sedumdak, goede en slechte ervaringen met materialen en bevestigingen.
Dat vind je namelijk niet terug in die goedkope internetaanbieding! Wees dus niet te bescheiden en geef een mooie, uitvoerige omschrijving van de realisatie van de ‘overkapping van je dromen’. Kortom, ons advies aan hoveniers: licht je offerte toe! 

Offerte inhoud.

Schriftelijke communicatie is vaak nog lastiger dan mondelinge. Je hebt immers niet de mogelijkheid om met je stem en houding (het non-verbale deel) de nuance of nadruk aan te geven die soms doorslaggevend is.

Een hoveniersofferte toelichten betekent bovendien nog een ander lastig vraagstuk en dat is de vaktaal. Termen die voor de hovenier ‘appeltje eitje’ zijn, zijn dat niet voor de consument. Het maken van een goede, allesomvattende beschrijving die duidelijk aangeeft wat een klant mag verwachten en hoe het er gaat uitzien is belangrijk.  

Klachten voorkomen.

Realiseer je altijd, dat, mocht het komen tot een klacht, de offerte uiteindelijk leidend voor een juridisch proces. Wat en hoe de dingen omschreven staan, zijn dan van belang. Nog een advies voor leden van TuinKeur, om lastige discussies te voorkomen: werk met de algemene voorwaarden van de organisatie. Verstrek ze aan de klant en laat mensen ondertekenen voor ontvangst. Ze zijn aangepast aan de laatste eisen.

 

Prijs- en leveringsvoorbehoud

Tenslotte is het verstandig in de offerte een prijsvoorbehoud op te nemen: ‘Onze aanbieding is gebaseerd op het prijspeil van heden. Opgegeven prijzen kunnen door ons naar het prijspeil van de uitvoeringsdatum worden aangepast.’ Je zou er ook in op kunnen nemen een voorbehoud op de levering van materiaal. ‘Op dit moment zijn de leveringstijden van bepaalde materialen extreem lang. Soms zullen we gedurende het proces zelfs uit moeten zien naar een andere leverancier’. Ook hier geldt het advies aan hoveniers: licht je offerte toe! Je kweekt er goodwill mee en begrip.

Toch discussie?

Ontstaat er toch discussie tijdens de uitvoering van de werkzaamheden? Heeft een klant een klacht, feedback? Reageer dan direct. Weet je niet precies hoe je tot een oplossing kunt komen? TuinKeur leden kunnen altijd de klachtenbemiddelaar van TuinKeur bellen. Hij heeft veel ervaring met verschil van inzichten. Voorkom ten alle tijde een juridisch steekspel. Gelijk hebben en gelijk krijgen is helaas niet hetzelfde. Bij TuinKeur is het uitgangspunt relatiebehoud. Wij gaan in het overleg met consument en hovenier. Vreemde ogen dwingen wordt er wel eens gezegd en dat blijkt ook vaak in onze contacten. Onze klachtenbemiddelaar weet vaak de juiste toon te vinden en een oplossing aan te dragen.

 

Meer weten?

Meer lezen over geschillen met consumenten en de aanpak van TuinKeur?

https://tuinkeur.nl/zakelijk/ondersteunt/coaching/geschil-met-hovenier/

Meer lezen over het oplossen van problemen zonder rechter?

https://www.rechtspraak.nl/Oplossen-zonder-rechter

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

TuinKeur organiseert in 2024 in totaal 11 regiobijeenkomsten in heel Nederland. Dit jaar werken we niet met een presentatie, maar met een ‘losse agenda’. Zo is iedereen in de gelegenheid om zijn of haar mening te geven en ervaringen te delen. Daarnaast is natuurlijk...

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: De schok van de hoge inflatie 2022 verdwijnt: Consumenten weer kooplustig. Er is veel gezegd en geschreven over de hoge inflatie en het dalende consumenten- vertrouwen. We moeten oppassen dat we niet blijven hangen in negatieve gevoelens....

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In het nieuwe boek ‘Onze winst is onze toekomst’ geeft Jelle Westra zijn...

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Manco’s. Bekend is dat TuinKeur aan hovenierscoaching doet. Jelle Westra, bedrijfsadviseur bij TuinKeur, vertelt. ‘Ondernemer-zijn vraagt bepaalde vaardigheden die niet iedereen goed beheerst. Dat is logisch want op school leer je basisvaardigheden....

Terugblik regiobijeenkomsten

Terugblik regiobijeenkomsten

TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en je bedrijf kwetsbaar op. Na het analyseren van de digitale cijfers...