TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en...
Met enige regelmaat krijgen we klachten binnen van consumenten. En hoe gek het misschien ook klinkt: daar zijn we blij mee! Dat geeft immers aan dat de keuze voor een TuinKeur bedrijf van belang is voor de consument. Een klacht kun je opvatten als feedback, een aansporing voor verbetering, een leermoment. Toch horen we klachten liever niet! En dus is voorkomen beter dan genezen.
Bij ons op kantoor merken we bijvoorbeeld dat de sterk gestegen materiaalprijzen aanleiding kunnen zijn voor gewijzigde verhoudingen tussen consument en hovenier. Wat is er mogelijk om dat te voorkomen? Er is geen ontkomen aan. De sterke (soms absurde) stijging van diverse materiaalkosten zorgt voor hoofdpijn en stress op de werkvloer. Immers, de gemaakte afspraken tussen opdrachtgever en groene uitvoerder komen onder druk te staan. We zijn als ondernemers genoodzaakt om iets te doen. Wil je problemen voorkomen in je hoveniers offerte? En in de communicatie met klanten? We hebben een aantal tips om ervoor te zorgen dat je werk en inspanningen geen geld gaan kosten maar vooral ook geen relaties gaan kosten:
Houd als uitgangspunt: Je kunt problemen voorkomen in je hoveniers offerte en ook in de communicatie met de klant! Alles wat gezegd en besproken is maar niet zwart op wit vastligt (op papier of e-mail) geldt niet als bewijsvoering bij een geschil. Leg daarom wel alles vast. Zo werk je aan een gezonde, duidelijke en plezierige relatie.
Een andere klacht die regelmatig voorkomt, en eenvoudig is te voorkomen, is meerwerk. In de drukte van het seizoen gaat er wel eens iets mis en op zich is daar niets mis mee. Het oplossen van klachten, hoe je er als hovenier mee omgaat is veel belangrijker. Consumenten (jij en ik ook) hebben een hekel aan meer betalen dan vooraf besproken is. Maar wat er exact besproken is nadat men volgens offerte aan de slag is gegaan, is vaak onduidelijk. Als de hovenier eenmaal aan het werk is wil er immers nog wel eens iets veranderen op verzoek van de klant?
Die wijziging in het plan, brengt vaak meerkosten met zich mee. Juist dat is vaak een aanleiding voor misverstanden. Wees er daarom alert op meteen vast te leggen wat er op verzoek van de klant wordt veranderd en wat de kosten daarvan zijn. Problemen voorkomen in je hoveniers offerte en in de communicatie met de klant is voor elke hovenier belangrijk. Een mail of zelfs een WhatsApp is wettelijk bewijs en dus rechtsgeldig. Zo voorkom je gedoe en hou je tevreden klanten.
Feit uit de praktijk: Bij TuinKeur merken we dat de meeste klachten vooral voortkomen uit onjuiste, gebrekkige communicatie en misverstanden. Klachtenbehandelaar Lieuwe van TuinKeur is er om conflicten tussen partijen op te lossen. Dat gaat over het algemeen in overleg met beide partijen. Zo verdwijnt ruim 90% van de klachten als sneeuw voor de zon!
Heb je vragen over dit onderwerp of anders? Neem dan gerust contact op: info@tuinKeur.nl
Meer lezen over goede communicatie tussen hovenier en klant? https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/ondernemerschap/de-frustratie-van-een-klacht-%e2%80%af/
Meer achtergrondinformatie uit de cao voor hoveniers lezen? https://www.salaris-informatie.nl/cao-sector/hoveniersbedrijven
TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en...
Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven. TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook...
Naar aanleiding van de klantendag en diverse vragen over de aansprakelijkheid van schade door ingehuurde zzp’ers, hebben we in overleg met onze advocaat een overeenkomst opgesteld. Daarin zijn...
Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten...
Meer Actueel
Voor leden van TuinKeur werd op vrijdag 23 september de jaarlijkse Klantendag gehouden. In het pittoreske Ruinen, woonplaats van Jelle Westra, kwamen ruim 100 bezoekers uit 80 bedrijven bijeen om...
Op 1 augustus 2022 treedt de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Wtva) in werking. Zo wordt een verbod op nevenwerkzaamheden grotendeels ingeperkt en...
Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van...
Zeer voordelige software voor hoveniers! Hoveniers zijn vooral druk met het aanleggen en onderhouden van tuinen. Daar zijn ze goed in en daar ligt hun passie. Het administratieve werk, daar kom je...
Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier. Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is...
OVER TUINKEUR
ACTUEEL