Welkom bij TuinKeur: hét keurmerk voor hoveniers

         
Wij zijn vanaf 24 december tot 3 januari gesloten. TuinKeur wenst iedereen een fijne dagen en een goed en gezond 2022!
 
TuinKeur logo

Problemen voorkomen in je hoveniers offerte

Problemen voorkomen in je hoveniers offerte.

Met enige regelmaat krijgen we klachten binnen van consumenten. En hoe gek het misschien ook klinkt: daar zijn we blij mee! Dat geeft immers aan dat de keuze voor een TuinKeur bedrijf van belang is voor de consument. Een klacht kun je opvatten als feedback, een aansporing voor verbetering, een leermoment. Toch horen we klachten liever niet! En dus is voorkomen beter dan genezen.

 

Sterk gestegen materiaalprijzen bezorgen hoofdpijn.

Bij ons op kantoor merken we bijvoorbeeld dat de sterk gestegen materiaalprijzen aanleiding kunnen zijn voor gewijzigde verhoudingen tussen consument en hovenier. Wat is er mogelijk om dat te voorkomen? Er is geen ontkomen aan. De sterke (soms absurde) stijging van diverse materiaalkosten zorgt voor hoofdpijn en stress op de werkvloer. Immers, de gemaakte afspraken tussen opdrachtgever en groene uitvoerder komen onder druk te staan. We zijn als ondernemers genoodzaakt om iets te doen. Wil je problemen voorkomen in je hoveniers offerte? En in de communicatie met klanten? We hebben een aantal tips om ervoor te zorgen dat je werk en inspanningen geen geld gaan kosten maar vooral ook geen relaties gaan kosten:

Tips

  1. Leg in elk contract vast dat de genoemde prijzen indicaties zijn en afhankelijk van de prijzen op het moment van uitvoering van het  Dit betekent in ieder geval dat je de klant onderbouwd moet kunnen aangeven wat de prijzen bij de calculatie zijn en hoe de prijzen bij uitvoering zich daartoe verhouden.
  2. Realiseer je, dat wanneer je een indicatie (of een schatting) maakt van de prijs van het uit te voeren werk, dit niet vrijblijvend is. Je mag hier wettelijk gezien slechts 10% van afwijken bij de uiteindelijke berekening. Geef dus duidelijk aan hoe je met prijsstijgingen omgaat.
  3. Communicatie, schriftelijk, is vooral  Wanneer we kijken naar geschillen en de juridische uitspraken dan valt op dat slechts bepalend is wat er OP PAPIER afgesproken.

 

Houd als uitgangspunt: Je kunt problemen voorkomen in je hoveniers offerte en ook in de communicatie met de klant! Alles wat gezegd en besproken is maar niet zwart op wit vastligt (op papier of e-mail) geldt niet als bewijsvoering bij een geschil. Leg daarom wel alles vast. Zo werk je aan een gezonde, duidelijke en plezierige relatie.

 

Geen gedoe over meerwerk

Een andere klacht die regelmatig voorkomt, en eenvoudig is te voorkomen, is meerwerk. In de drukte van het seizoen gaat er wel eens iets mis en op zich is daar niets mis mee. Het oplossen van klachten, hoe je er als hovenier mee omgaat is veel belangrijker. Consumenten (jij en ik ook) hebben een hekel aan meer betalen dan vooraf besproken is. Maar wat er exact besproken is nadat men volgens offerte aan de slag is gegaan, is vaak onduidelijk. Als de hovenier eenmaal aan het werk is wil er immers nog wel eens iets veranderen op verzoek van de klant?
Die wijziging in het plan, brengt vaak meerkosten met zich mee. Juist dat is vaak een aanleiding voor misverstanden. Wees er daarom alert op meteen vast te leggen wat er op verzoek van de klant wordt veranderd en wat de kosten daarvan zijn. Problemen voorkomen in je hoveniers offerte en in de communicatie met de klant is voor elke hovenier belangrijk. Een mail of zelfs een WhatsApp is wettelijk bewijs en dus rechtsgeldig. Zo voorkom je gedoe en hou je tevreden klanten.

Klachtenbemiddeling.

Feit uit de praktijk: Bij TuinKeur merken we dat de meeste klachten vooral voortkomen uit onjuiste, gebrekkige communicatie en misverstanden. Klachtenbehandelaar Lieuwe van TuinKeur is er om conflicten tussen partijen op te lossen. Dat gaat over het algemeen in overleg met beide partijen. Zo verdwijnt ruim 90% van de klachten als sneeuw voor de zon!

Heb je vragen over dit onderwerp of anders? Neem dan gerust contact op: info@tuinKeur.nl

Meer lezen over goede communicatie tussen hovenier en klant? https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/ondernemerschap/de-frustratie-van-een-klacht-%e2%80%af/

Meer achtergrondinformatie uit de cao voor hoveniers lezen? https://www.salaris-informatie.nl/cao-sector/hoveniersbedrijven

Eenmalige uitkering

Meer Actueel

Terugblik regiobijeenkomsten

Terugblik regiobijeenkomsten

TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en...

Lees meer
Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven.   TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook...

Lees meer
Zzp’er niet zonder risico

Zzp’er niet zonder risico

Naar aanleiding van de klantendag en diverse vragen over de aansprakelijkheid van schade door ingehuurde zzp’ers, hebben we in overleg met onze advocaat een overeenkomst opgesteld. Daarin zijn...

Lees meer
Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten...

Lees meer
Terugblik Klantendag 2022

Terugblik Klantendag 2022

Voor leden van TuinKeur werd op vrijdag 23 september de jaarlijkse Klantendag gehouden. In het pittoreske Ruinen, woonplaats van Jelle Westra, kwamen ruim 100 bezoekers uit 80 bedrijven bijeen om...

Lees meer
Zeer voordelige software voor hoveniers!

Zeer voordelige software voor hoveniers!

Zeer voordelige software voor hoveniers!  Hoveniers zijn vooral druk met het aanleggen en onderhouden van tuinen. Daar zijn ze goed in en daar ligt hun passie. Het administratieve werk, daar kom je...

Lees meer

01030506

© Copyright 2020 TuinKeur