TuinKeur logo

Hoe komen hoveniers aan klanten?

De meest gestelde vraag aan TuinKeur

‘Hoe kom ik aan klanten?’
Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig. Iedereen is op zoek naar de gouden formule, terwijl we weten dat deze niet bestaat. Bij het werven van nieuwe klanten moet echt alles kloppen. Wat betekent dit? Het belangrijkste is dat je als hovenier visie hebt. Visie? Je moet weten als hovenier goed in beeld hebben hoe en waarom bestaande klanten voor jou gekozen hebben. Uit bestaande klanten kunnen namelijk nieuwe klanten komen. Alle technische innovaties als Facebook, Whatsapp en Twitter ten spijt, het bevordert het persoonlijke contact niet. De snelheid waarmee deze ontwikkelingen gaan lijkt contacten ook oppervlakkiger te maken. Hier ligt je kans! In een tijd waar contacten minder persoonlijker en oppervlakkiger worden, kan jij je juist weer richten op persoonlijk, intensiever contact met bestaande én nieuwe klanten.
Waarom is persoonlijke benadering belangrijk?

• Tuinen veranderen niet.
• Een tuin is geen product dat met simpele specificaties met elkaar vergeleken kan
worden.
• Een tuin is beleving. Een tuin vereist emotie en gevoel.

Een tuin is voor een klant een thuis

Contactmomenten moeten dan ook persoonlijke momenten zijn. Ga op gesprek bij de klant thuis! Niet alleen een korte kennismaking en een wensenlijstje van de klant, nee, vraag dóór. Wat voor beleving wil een klant in zijn tuin? Ga ook vaker langs bij de klant, elk contactmoment draagt weer bij aan de opbouw van de relatie met de klant. Bijvoorbeeld het tussentijds terugkoppelen van de opdracht. Kom persoonlijk de offerte aanbieden en toelichten (Wat heeft een belangrijke offerte nodig?

Door een persoonlijke relatie met uw klanten op te bouwen, bouw je aan een bestendige, langdurige relatie met jouw klanten. Als de klant een positieve beleving heeft met de tuin die je hebt opgeleverd, heb je een streepje voor op jouw concurrentie. Beleving laat zich moeilijk vergelijken!

Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

TuinKeur organiseert in 2024 in totaal 11 regiobijeenkomsten in heel Nederland. Dit jaar werken we niet met een presentatie, maar met een ‘losse agenda’. Zo is iedereen in de gelegenheid om zijn of haar mening te geven en ervaringen te delen. Daarnaast is natuurlijk...

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: De schok van de hoge inflatie 2022 verdwijnt: Consumenten weer kooplustig. Er is veel gezegd en geschreven over de hoge inflatie en het dalende consumenten- vertrouwen. We moeten oppassen dat we niet blijven hangen in negatieve gevoelens....

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In het nieuwe boek ‘Onze winst is onze toekomst’ geeft Jelle Westra zijn...

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Manco’s. Bekend is dat TuinKeur aan hovenierscoaching doet. Jelle Westra, bedrijfsadviseur bij TuinKeur, vertelt. ‘Ondernemer-zijn vraagt bepaalde vaardigheden die niet iedereen goed beheerst. Dat is logisch want op school leer je basisvaardigheden....

Terugblik regiobijeenkomsten

Terugblik regiobijeenkomsten

TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en je bedrijf kwetsbaar op. Na het analyseren van de digitale cijfers...