TuinKeur logo

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze en intake voorbeeld Satter

Bekijk hier het voorbeeld voor de Werkwijze en intake mail voor tuinaanleg:

Hiernaast hebben wij voor het onderhoud en vijveronderhoud ook een vergelijkbare lijst ontwikkeld.
Als je dit gaat gebruiken is het een “nieuwe werkwijze”, hier moeten klanten ook altijd even aan wennen.

Tip 1: Kondig de mail altijd aan in je eerste klantcontact en leg uit waarvoor dit nodig is zodat de klant je beter begrijpt.

Tip 2: Volg de mail bij geen reactie na ongeveer 7 dagen op. Op deze manier hou je contact met de klant.

Tip 3: Verwerk de informatie van de mail en maak dan een bel afspraak met de klant. Maak daar tijd voor op het moment dat het de klant schikt. In dit gesprek behandel je de punten en de vragen van de klant.

Tip 4: Wijs de klant nooit af, voorbeeld de klant geeft aan alleen straatwerk en kunstgras te willen, geef dan aan dat jij bv. gespecialiseerd bent in de levende tuin een klein gedeelte verhardingen en de rest mooi groen. Als de klant dat niet wil wijst hij jou af. Optie hierbij is om een betrouwbare stratenmaker uit jouw netwerk aan te bevelen.

Gevolg Tip 4
Onze ervaring is dat klanten 4-5 jaar later bij ons terugkomen en zeggen een paar jaar geleden hebben we te snel beslissingen genomen. Willen jullie ons nu helpen de tuin “mooi/groen” te maken.
En dat doen wij heel graag.

Tip 5: Sommige klanten schrikken van het woord “geduld”. Vaak is het dan een eerste of tweede keer dat een klant een tuin laat aanleggen. Pas na jouw vragen worden ze bewust bij wat er allemaal bij komt kijken. Neem de klant dan in kleine stapjes mee.


Voorbeeld Werkwijze en intake

Geachte,

Hartelijk bedankt voor uw interesse in Satter Hoveniersbedrijf. Graag helpen wij u met …….! Voordat wij hiermee aan de slag kunnen gaan, hebben we een paar aanvullende vragen. Wilt u onderstaande vragen zoveel mogelijk invullen?

Hierna zullen wij u bellen om het project telefonisch te bespreken, daarna kunnen wij een afspraak maken met u voor het locatie bezoek.

Hartelijk bedankt alvast!

Naam                          :

Adres                          :

Postcode woonplaats :

Telefoon nummer       :

Email                          :

  1. Wat zijn de websen van uw tuin. wilt u uw gedachten en ideeën hieronder noemen?
  2. Kunt u foto’s van uw tuin waar de werkzaamheden mogen worden uitgevoerd meesturen, inclusief een overzichtsfoto?
  3. Bent u in het bezit van een moodboard op Pinterest? Deel die dan met ons.
    Al georiënteerd op materialen of stijlen die u graag wilt gebruiken. Zo ja wilt u dat met ons delen?
  1. Heeft u een tekening van uw tuin voor ons?
    Nog geen tekening of ontwerp, dan kunnen wij u onze schetsservice aanbieden. Dan leggen we uw ideeën voor uw tuin vast in een grove schets. Gemiddeld kost het voorbereiden en maken van een schets 3 à 4 uur. De kosten hiervoor zijn € 230,-.( Indien u hier gebruik van wilt maken, ontvangen we graag de antwoorden op de vragen via de mail. Daarna bellen wij u voor het maken van een afspraak)
  1. Uit hoeveel vierkante meter bestaat uw tuin | het project?
  2. Zijn er meerdere partijen/hoveniers waar u offertes opvraagt?
  3. Op welke termijn wilt u dat wij de werkzaamheden voor u uitvoeren?
  4. Welk budget heeft u in gedachten?
    Wij vragen dit, zodat wij tijdens de offertefase gepaste materialenkeuzes kunnen maken en onze aanneemprijs op uw budget kunnen afstemmen. Zo krijgt u van ons een offerte die past bij het budget en uw wensen.

 

Bedankt voor het invullen, we zien uw reactie tegemoet!


 

Succes en doe je voordeel er mee

Vragen? Bellen!

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

Regiobijeenkomsten TuinKeur 2024

TuinKeur organiseert in 2024 in totaal 11 regiobijeenkomsten in heel Nederland. Dit jaar werken we niet met een presentatie, maar met een ‘losse agenda’. Zo is iedereen in de gelegenheid om zijn of haar mening te geven en ervaringen te delen. Daarnaast is natuurlijk...

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: De schok van de hoge inflatie 2022 verdwijnt: Consumenten weer kooplustig. Er is veel gezegd en geschreven over de hoge inflatie en het dalende consumenten- vertrouwen. We moeten oppassen dat we niet blijven hangen in negatieve gevoelens....

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In het nieuwe boek ‘Onze winst is onze toekomst’ geeft Jelle Westra zijn...

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Manco’s. Bekend is dat TuinKeur aan hovenierscoaching doet. Jelle Westra, bedrijfsadviseur bij TuinKeur, vertelt. ‘Ondernemer-zijn vraagt bepaalde vaardigheden die niet iedereen goed beheerst. Dat is logisch want op school leer je basisvaardigheden....

Terugblik regiobijeenkomsten

Terugblik regiobijeenkomsten

TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en je bedrijf kwetsbaar op. Na het analyseren van de digitale cijfers...