TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze en intake voorbeeld Satter

Bekijk hier het voorbeeld voor de Werkwijze en intake mail voor tuinaanleg:

Hiernaast hebben wij voor het onderhoud en vijveronderhoud ook een vergelijkbare lijst ontwikkeld.
Als je dit gaat gebruiken is het een “nieuwe werkwijze”, hier moeten klanten ook altijd even aan wennen.

Tip 1: Kondig de mail altijd aan in je eerste klantcontact en leg uit waarvoor dit nodig is zodat de klant je beter begrijpt.

Tip 2: Volg de mail bij geen reactie na ongeveer 7 dagen op. Op deze manier hou je contact met de klant.

Tip 3: Verwerk de informatie van de mail en maak dan een bel afspraak met de klant. Maak daar tijd voor op het moment dat het de klant schikt. In dit gesprek behandel je de punten en de vragen van de klant.

Tip 4: Wijs de klant nooit af, voorbeeld de klant geeft aan alleen straatwerk en kunstgras te willen, geef dan aan dat jij bv. gespecialiseerd bent in de levende tuin een klein gedeelte verhardingen en de rest mooi groen. Als de klant dat niet wil wijst hij jou af. Optie hierbij is om een betrouwbare stratenmaker uit jouw netwerk aan te bevelen.

Gevolg Tip 4
Onze ervaring is dat klanten 4-5 jaar later bij ons terugkomen en zeggen een paar jaar geleden hebben we te snel beslissingen genomen. Willen jullie ons nu helpen de tuin “mooi/groen” te maken.
En dat doen wij heel graag.

Tip 5: Sommige klanten schrikken van het woord “geduld”. Vaak is het dan een eerste of tweede keer dat een klant een tuin laat aanleggen. Pas na jouw vragen worden ze bewust bij wat er allemaal bij komt kijken. Neem de klant dan in kleine stapjes mee.


Voorbeeld Werkwijze en intake

Geachte,

Hartelijk bedankt voor uw interesse in Satter Hoveniersbedrijf. Graag helpen wij u met …….! Voordat wij hiermee aan de slag kunnen gaan, hebben we een paar aanvullende vragen. Wilt u onderstaande vragen zoveel mogelijk invullen?

Hierna zullen wij u bellen om het project telefonisch te bespreken, daarna kunnen wij een afspraak maken met u voor het locatie bezoek.

Hartelijk bedankt alvast!

Naam                          :

Adres                          :

Postcode woonplaats :

Telefoon nummer       :

Email                          :

  1. Wat zijn de websen van uw tuin. wilt u uw gedachten en ideeën hieronder noemen?
  2. Kunt u foto’s van uw tuin waar de werkzaamheden mogen worden uitgevoerd meesturen, inclusief een overzichtsfoto?
  3. Bent u in het bezit van een moodboard op Pinterest? Deel die dan met ons.
    Al georiënteerd op materialen of stijlen die u graag wilt gebruiken. Zo ja wilt u dat met ons delen?
  1. Heeft u een tekening van uw tuin voor ons?
    Nog geen tekening of ontwerp, dan kunnen wij u onze schetsservice aanbieden. Dan leggen we uw ideeën voor uw tuin vast in een grove schets. Gemiddeld kost het voorbereiden en maken van een schets 3 à 4 uur. De kosten hiervoor zijn € 230,-.( Indien u hier gebruik van wilt maken, ontvangen we graag de antwoorden op de vragen via de mail. Daarna bellen wij u voor het maken van een afspraak)
  1. Uit hoeveel vierkante meter bestaat uw tuin | het project?
  2. Zijn er meerdere partijen/hoveniers waar u offertes opvraagt?
  3. Op welke termijn wilt u dat wij de werkzaamheden voor u uitvoeren?
  4. Welk budget heeft u in gedachten?
    Wij vragen dit, zodat wij tijdens de offertefase gepaste materialenkeuzes kunnen maken en onze aanneemprijs op uw budget kunnen afstemmen. Zo krijgt u van ons een offerte die past bij het budget en uw wensen.

 

Bedankt voor het invullen, we zien uw reactie tegemoet!


 

Succes en doe je voordeel er mee

Vragen? Bellen!

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Regiobijeenkomsten 2023

Regiobijeenkomsten 2023

We gaan weer regiobijeenkomsten houden! Wat voor invloed heb jij als ondernemer op bedrijfsresultaten? In kleine kring van TuinKeur leden spreken we over onze cijfers. Uitgangspunt van deelname aan deze bijeenkomst is dat iedere deelnemer zijn cijfers (2021 of 2022...

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023

Prijsindexatie 2023 hoveniersbedrijven.   TuinKeur adviseert hoveniersbedrijven een indexatie van +9,8% door te voeren. Al enige jaren voorziet TuinKeur zijn leden van een advies dat overigens ook door derden in de branche wordt gebruikt. Het doel is om te bevorderen...

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Impressie workshopavond TuinKeur 2022

Het is inmiddels een bekend gegeven: TuinKeur gaat jaarlijks op reis door Nederland met workshops om de hoveniers in onze branche een spiegel voor te houden. Op dit moment zijn er 14 bijeenkomsten in heel Nederland gepland, zodat iedere hovenier in zijn of haar regio...

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Westra: ‘Iedereen die ondernemer is en met hart en ziel werkt in en voor zijn bedrijf, is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar vooral: hoe doe ik het, hoe doet mijn team het ten opzichte van de branche? Een eigen bedrijf starten is voor velen een wens en afgelopen jaren hebben we dan ook een sterke groei gezien in het aantal startende bedrijven. Met TuinKeur hebben we inmiddels een zogenaamde benchmark (een bak met cijfers van heel veel verschillende bedrijven) opgebouwd die we (natuurlijk anoniem) kunnen gebruiken om bedrijven te ondersteunen. Immers, een bedrijf met goede resultaten kan goede kwaliteit leveren. Nu en in de toekomst.

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom

Een mooie reactie onlangs via LinkedIn: 'Ik dacht dat Tuinkeur zich bezighield met kwaliteit en niet met het verbeteren van het bedrijfsresultaat.' Tja, dat is zeker waar. De reactie daarop van Jelle Westra, directeur van Tuinkeur: 'Als we topkwaliteit willen leveren...

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

TuinKeur: klankbord voor de ondernemende hovenier

Na 15 jaar is wel duidelijk dat TuinKeur het klankbord is voor de ondernemende hovenier.   Persoonlijk en op maat, passend bij jouw bedrijf, helpen we je bij het ondernemen. Want ondernemer zijn is meer dan hard werken in de tuin. Het is de rompslomp er omheen die het...