Welkom bij TuinKeur: hét keurmerk voor hoveniers

         
Wij zijn vanaf 24 december tot 3 januari gesloten. TuinKeur wenst iedereen een fijne dagen en een goed en gezond 2022!
 

Kun je als hovenier klachten voorkomen?

Wij bij TuinKeur denken van wel.

Hoe ga je als hovenier om met klachten van de consument? Of, beter nog, hoe zijn deze te voorkomen? Een lastig onderwerp, zeker door de juridische achtergrond die aan de kwesties ten grondslag ligt. Daarom geven we graag wat tips. 

  • Communicatie is belangrijk in het zaken doen. Onderdeel daarvan is het vastleggen van afspraken. Ga niet aan de slag zonder een getekende opdrachtomschrijving.
  • Leg meerwerk vast, bij voorkeur met een handtekening.
  • Vraag altijd een voorschot ter hoogte van minimaal de te gebruiken materialen.
  • Verwerk geen materialen die niet door jou zijn aangeschaft en geleverd.
  • Ga bij een eventuele klacht direct met de klant in gesprek, persoonlijk. Vermijd mail of telefoon. 

Door bovenstaande adviezen kun je klachten voorkomen. Toch zijn er nog een aantal dingen om je te realiseren. 

 

Kun je als hovenier klachten voorkomen? De waarschuwingsplicht 

De aannemer, de hovenier in dit geval, heeft een waarschuwingsplicht. Voorziet hij door onjuistheden in de opdracht problemen, dan moet hij vooraf waarschuwen. Denk aan het leggen van bestrating op een ondergrond waar een veenlaag aanwezig is. De bestrating zal blijven zakken. Dit kan alleen opgelost worden door te heien. Dat is een dure oplossing dus breng de klant vooral op de hoogte. Vermeld in de offerte de mogelijkheden en laat de keus aan hem/haar.    

 

Waarschuwingsplicht m.b.t. de prijs 

  • Is er geen prijs afgesproken? Dan is een redelijke prijs verschuldigd, marktconform. 
  • Is er een richtprijs afgesproken? De prijs mag dan maximaal 10% hoger uitvallen. Dit moet je wel kenbaar maken en vastleggen. 
  • Is er een vaste prijs afgesproken? Dan is dit ook echt een vaste prijs. 

 

Waarschuwingsplicht m.b.t. algemene voorwaarden 

  • De consument moet zonder veel moeite kennis kunnen nemen van de algemene voorwaarden. 
  • De beste manier is om voorwaarden persoonlijk te overhandigen. Geleverd bij de offerte, gedrukt op de achterkant van het offertepapier, of met een link in de digitale offerte. 
  • Mailen kan ook maar hier kan de discussie ontstaan dat hij niet ontvangen en/of gelezen is. 
  • Gebruik bij voorkeur de algemene voorwaarden van TuinKeur. Wanneer er onredelijke inhoud is opgenomen in de voorwaarden kan deze nietig worden verklaard.  

 

Als hovenier klachten voorkomen. Hoe dan? 

Zorg voor een offerte waarin duidelijk staat omschreven wat er gaat gebeuren in de tuin. Net als wat de voor- en nadelen zijn van gebruikte materialen. Ook zijn de uit te voeren werkzaamheden soms op diverse manieren te realiseren. Dit kan consequenties hebben voor de prijs. Leg uit waarom de goedkopere of duurdere oplossing beter is en laat de klant kiezen. Omschrijf dit in de offerte zodat de klant op de hoogte is van verschil en zelf een bewuste keuze kan maken. Bij discussie achteraf is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat er gewaarschuwd is. 

 

De meest gemaakte fouten.

Kun je als hovenier klachten voorkomen? Wij denken van wel. Bij TuinKeur krijgen we vaak telefoontjes over miscommunicatie tussen hoveniers en consumenten. In de praktijk blijkt dat de meeste klachten op onderstaande punten neerkomen. 

1.Offertes zijn onduidelijk en niet volledig. 

2.Meerwerk–afsprakenwordenniet bevestigdaan de klant. 

3.Meerwerk–afspraken zijn niet–bindend wederzijds akkoord getekend ofakkoordbevonden. 

4.Eventuele afgegeven prijzen worden niet onder voorbehoudafgegeven. 

5.Offertes hebben geen duidelijke uiterlijke termijn van geldigheid. 

 

Tenslotte.

Wil jij een persoonlijke coaching, omdat in de praktijk blijkt dat veel hoveniers daar hun voordeel mee doen? Vraag het aan via info@tuinkeur.nl. 

Zie ook ons artikel over ‘sterke prijsstijgingen leiden tot meer klachten’ https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/actueel/sterke-prijsstijgingen-leiden-tot-meer-klachten/ 

Wil je weten wat de cao voor hoveniers hierover te zeggen heeft? Ga naar https://www.salaris-informatie.nl/cao-sector/hoveniersbedrijven

 

Lees ook…

Wijziging regels arbeidsvoorwaarden per 1-08-2022
Bedrijfsresultaat heeft direct te maken met kwaliteit en andersom
Personeel: Aanbod, opleiding en begeleiding in de hoveniersbranche.
Tarieven voorbereiden op 2022!
Prijsindexatie 2022
Eindejaarstips
Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?
Stress en Kwalitijd
Wat verdien je?
Ontwikkeling tarieven
Verplichte registratie voertuigen en materieel Groene sector
Keuzestress
Welke opdrachten neem je aan?
Formulier functioneringsgesprek
Dagprijs hanteren als hovenier!
Werkwijze en intake voorbeeld Jeroen Satter
Contactformulier voorbeeld TuinKeur
Risico-Inventarisatie en Evaluatie of RIE
Telefonisch bereikbaar
Verzekerd van inkomen
Stuur je cijfers voor feedback
Toolbox ‘Samen aan de slag’
De frustratie van een klacht. 
Verdien je wel genoeg?
DE TUIN: waarom iedereen aan de tuin verdient behalve de hovenier
Advisering voor groene ondernemer
Haal eruit wat erin zit
Hoe groei je als ondernemer?
 

01030506

© Copyright 2020 TuinKeur