Loading...

Welkom bij TuinKeur: hét keurmerk voor hoveniers

         
         
 

Het is DRUK, stop met promotie maken

Over promotie van je bedrijf, de zin en onzin van promotie in deze tijd, en de vele manieren van promotie kun je een boek schrijven. Laten we dat nu maar niet doen.  

In onze WhatsApp groep ontstond onlangs een mooie discussie over de zin en onzin van promotie. Interessant en verfrissend om te lezen.  

Wat bij mij vooral is blijven hangen is een opmerking die ik regelmatig voorbij zie komen en waar ik me oprecht over kan verbazen: ‘We hebben het nog nooit zo druk gehad, we doen nu even niets meer. We kunnen niet nog meer aanvragen aan’.  Maar over welke promotie hebben we het dan? En wat is het doel? En het is vooral dat ‘denken op de korte termijn’ wat vooral niet bij promotie past, laat staan bij een gezond bedrijf.  

Belangrijk is wel dat je probeert een doel te formuleren. Wat wil je bereiken met je promotie? Wat betekent het precies voor jou? Als je enige doel van promotie ‘meer klanten’ is, dan kan ik me voorstellen dat je ermee stopt. Maar promotie gaat veel verder en is veel meer. Het is vooral de lange termijn die belangrijk is bij de inzet van de promotiemiddelen. 

Promotie zou je kunnen verdelen in een drietal doelen: 

  1. Promotie met als doel om nieuwe klanten te scoren, 
  2. Promotie met als doel om bestaande klanten te houden en te onderhouden, 
  3. Promotie met als doel om de naamsbekendheid van je bedrijf te behouden en te laten groeien in de regio. 

En vervolgens kun je aan deze doelen verschillende middelen koppelen en inzetten. Sommige middelen kun je koppelen aan alle genoemde doelen en sommige middelen zijn meer gericht op één doel.  

En om het nog leuker te maken kun je daarnaast nog kiezen tussen de inzet van digitale promotie en de gedrukte vorm.  

Men zegt ook wel dat het inzetten van een marketing mix het succes kan bepalen.  

De mogelijkheden om je bedrijf te promoten zijn groot. Het hebben van een promotieplan voor de korte en lange termijn is daarbij bijna noodzaak. Met daarbij duidelijk de huidige situatie en de gewenste situatie beschreven, waarbij je moet proberen om met metingen vast te stellen of de doelen die je had gesteld binnen bereik komen. 

Te vaak zie ik voorstellen voorbijkomen waarbij Gouden Bergen worden beloofd maar nergens is onderbouwd terug te vinden wanneer de campagne een succes is. 
Een overzicht van de investering ontbreekt vaak niet… 

Diverse promotiemiddelen: 

  • Belettering van de bus, 
  • Briefpapier, 
  • Een logo, 
  • Bedrijfskleding, 
  • Folders over je bedrijf, 
  • Folders over je diverse werkzaamheden, 
  • Advertenties in bladen, 
  • Sponsoring van verenigingen, 
  • Reclame via sport  
  • Deelname aan beurzen, 
  • Website, 
  • Facebook, Instagram en Pinterest, 
  • Google Mijn bedrijf, 
  • Adverteren via Google AdWords, 
  • Weggeefartikelen voor je klanten, 
  • Waardebonnen, 
  • Etc.  

Zo veel mogelijkheden, zoveel kansen.  

Kijk daarom eens kritisch naar wat je doet, wat je hebt en wat je zou willen. Probeer een plan te maken met doelen, middelen en budgetten.

En doe vooral iets! Stilstand is achteruitgang!