Alweer enge tijd geleden heeft Facebook zijn algoritmes weer veranderd. Het was zo dat de eerste berichten op je tijdlijn met name bestonden uit berichten en reacties van je vrienden en pagina’s waar je de meeste interactie mee hebt. Op deze manier bleef je verbonden met de belangrijkste partijen om je heen. Hierdoor kon het zo zijn dat je een paar dagen later een bericht kreeg te zien die door een belangrijk persoon in jouw kring was geplaatst. Alleen ‘een paar dagen geleden’ is in online termen eigenlijk al oud. De reden voor Facebook om dit aan te passen!
Nu gaat het om actualiteit!
Het gaat niet langer om de ‘likes & comments’. Het meest belangrijke is dat het nu gaat om recente aandacht. Krijgt een bericht geen actuele aandacht dan zal het verdwijnen. We zullen zien dat we
ook hier ‘trending topics’ gaan krijgen van onderwerpen die actueel zijn. Momenteel wordt dit al uitgerold in Engelstalige profielen (tests geven een groei van betrokkenheid aan van 6%).
Oppassen?!?
Is dit nu allemaal heel spectaculair? Wat moet je hier als hovenier nu mee? Facebook zal zijn algoritmen blijven veranderen om een hogere betrokkenheid te krijgen. Als ondernemer zal je moeten zorgen voor voldoende interessante en relevante content voor je publiek, zodat je voldoende interactie krijgt. Maar daar ben je toch al volop mee bezig?
Strategie en planning
Belangrijk is dat je de gekozen strategie volgt. Maak een planning voor berichten, zorg voor een doorgaande lijn in updates, zorg voor een wisselend aanbod in de informatievoorziening. En heel belangrijk, wat helaas vaak vergeten wordt, REAGEER!
Het doel is om interactie aan te gaan met je klanten, praat daarom ook terug via Facebook! Ondersteuning? Wij ondersteunen veel groene ondernemers bij hun Facebookstrategie.
Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken: 0528 – 331678.
Theo Clevering
Online Marketing specialist in de groene sector