TuinKeur logo

Ondernemers worstelen met sociale media – kies bewust

Online Marketing en communicatie

HUISWERK VOOR DE KERST(VAKANTIE)!

Je zal maar hovenier zijn! Begonnen als ondernemer met een voorliefde en passie voor de tuin. Nu ben je dezelfde ondernemer, maar wordt er ineens veel meer van je verwacht! De markt wordt transparanter en ontwikkelingen volgen zich in een rap tempo op. Je moet kritisch kijken naar je offertes, bedrijfspresentatie wordt steeds belangrijker, focus op de uren en dan ook aanwezig zijn op social media.

Waarom moet je nou meedoen met social medai? Omdat iedereen het doet? Internet staat er vol mee waarom je als bedrijf aan social media zou moeten doen. Zomaar een opsomming:

  • Vergroten naamsbekendheid
  • Online reputatiemanagement
  • Stilstand is achteruitgang
  • Eenvoudig contact met de (potentiële) klant
  • Beïnvloeden koopgedrag consument
  • Genereer website traffic
  • Invloed op zoekmachine marketing
  • Groot bereik
  • etc.

Het punt stilstand is achteruitgang sluit ik mij direct bij aan. U moet als ondernemer weten wat er speelt. U moet de spelregels kennen van het ‘ondernemersspelletje’. Daarbij moet u ook durven veranderen. Maar kiezen voor social media omdat iedereen het doet is een slechte beredenering.

Social media kan een absolute meerwaarde betekenen, ook voor uw bedrijf! Maar zonder missie, visie en doelstellingen wordt het lastig. U zult een strategisch online bepaling moeten maken voor uw bedrijf. Uw onderneming als hovenier runnen zonder een strategie, doet u op basis van gevoel en passie voor het vak. Hoveniers hebben vaak geen passie of gevoel bij online ondernemen of social media. Social media kan je dan ook niet toepassen op uw bedrijf op basis van gevoel.

Het woord beleid is misschien moeilijk, maar betekend niet meer dan het stellen van doelen, middelen en tijdspad in een onderlinge samenhang. Durf na te denken over de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf. Neem hier eens de tijd voor! Durf hulp in te schakelen bij de te nemen strategische keuzes. Bepaal uw beleid, het beleid voor uw bedrijf. Kies dan bewust voor social media. (of misschien bewust niet).

Zomaar wat doen heeft geen zin, ga strategisch te werk!
Hulp nodig? Wij zijn u graag van dienst.

Volgende keer neem ik u mee in faal factoren van social media. Waarom slaagt uw campagne niet?!?

Desgewenst zal ik het delen met de branche.

Heeft u vragen over dit artikel?

Ineke van Dijk

Multimedia vormgever

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Marketing

Het is DRUK, stop met promotie maken

Het is DRUK, stop met promotie maken

DRUK: Over promotie van je bedrijf, de zin en onzin van promotie in deze tijd, en de vele manieren van promotie kun je een boek schrijven. Laten we dat nu maar niet doen.   In onze WhatsApp groep ontstond onlangs een mooie discussie over de zin en onzin van promotie....

Je bedrijf in beeld met de Promotie Scan

Je bedrijf in beeld met de Promotie Scan

Zijn wij vindbaar? Doen we het goed met onze promotie? Zijn we goed zichtbaar? Vragen die je beantwoord kunt krijgen door een aanvraag te doen voor een Promotie Scan.    Een Promotie Scan geeft inzicht in vindbaarheid en zichtbaarheid.  Als bedrijf ben je naast je...

E-mail marketing voor je hoveniersbedrijf

E-mail marketing voor je hoveniersbedrijf

E-mail marketing voor je hoveniersbedrijf is een mogelijkheid om te communiceren met je clientèle. Je benadert jouw klanten op een directe manier, er zit niets of niemand tussen.  Een effectieve vorm van marketing is het versturen van een nieuwsbrief via de e-mail. ...

Gratis online beter gevonden worden?

Gratis online beter gevonden worden?

Om je lokale online vindbaarheid gratis te vergroten kan je hiervoor een Google Mijn Bedrijfspagina in gaan zetten.  Wanneer je online iets typt in het zoekveld van Google zoals: hovenier + plaats, is aan de rechterkant van de Googlepagina het getoonde bedrijf...

Gratis online succesvol!!

Gratis online succesvol!!

Online wordt er tegenwoordig veel gezocht naar een oplossing of dienst en in jullie geval naar een hovenier.  Er zijn verschillende manieren om online goed zichtbaar te zijn voor je doelgroep. De beste oplossing is om organisch te worden gevonden (SEO). Organisch is...

Promotie is investeren,  juist nu zaken goed gaan

Promotie is investeren, juist nu zaken goed gaan

Je hoeft het een hovenier niet uit te leggen. Een goede voorbereiding als basis en goede materialen bepalen het resultaat. Dit geldt ook voor een bedrijf.  Zichtbaar zijn en zichtbaar blijven zodat je klanten jouw bedrijf weten te vinden. Dit vraagt veel tijd en...