Online Marketing en communicatie
HUISWERK VOOR DE KERST(VAKANTIE)!
Je zal maar hovenier zijn! Begonnen als ondernemer met een voorliefde en passie voor de tuin. Nu ben je dezelfde ondernemer, maar wordt er ineens veel meer van je verwacht! De markt wordt transparanter en ontwikkelingen volgen zich in een rap tempo op. Je moet kritisch kijken naar je offertes, bedrijfspresentatie wordt steeds belangrijker, focus op de uren en dan ook aanwezig zijn op social media.
Waarom moet je nou meedoen met social medai? Omdat iedereen het doet? Internet staat er vol mee waarom je als bedrijf aan social media zou moeten doen. Zomaar een opsomming:
- Vergroten naamsbekendheid
- Online reputatiemanagement
- Stilstand is achteruitgang
- Eenvoudig contact met de (potentiële) klant
- Beïnvloeden koopgedrag consument
- Genereer website traffic
- Invloed op zoekmachine marketing
- Groot bereik
- etc.
Het punt stilstand is achteruitgang sluit ik mij direct bij aan. U moet als ondernemer weten wat er speelt. U moet de spelregels kennen van het ‘ondernemersspelletje’. Daarbij moet u ook durven veranderen. Maar kiezen voor social media omdat iedereen het doet is een slechte beredenering.
Social media kan een absolute meerwaarde betekenen, ook voor uw bedrijf! Maar zonder missie, visie en doelstellingen wordt het lastig. U zult een strategisch online bepaling moeten maken voor uw bedrijf. Uw onderneming als hovenier runnen zonder een strategie, doet u op basis van gevoel en passie voor het vak. Hoveniers hebben vaak geen passie of gevoel bij online ondernemen of social media. Social media kan je dan ook niet toepassen op uw bedrijf op basis van gevoel.
Het woord beleid is misschien moeilijk, maar betekend niet meer dan het stellen van doelen, middelen en tijdspad in een onderlinge samenhang. Durf na te denken over de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf. Neem hier eens de tijd voor! Durf hulp in te schakelen bij de te nemen strategische keuzes. Bepaal uw beleid, het beleid voor uw bedrijf. Kies dan bewust voor social media. (of misschien bewust niet).
Zomaar wat doen heeft geen zin, ga strategisch te werk!
Hulp nodig? Wij zijn u graag van dienst.
Volgende keer neem ik u mee in faal factoren van social media. Waarom slaagt uw campagne niet?!?
Desgewenst zal ik het delen met de branche.