TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Ondernemers worstelen met sociale media – kies bewust

Online Marketing en communicatie

HUISWERK VOOR DE KERST(VAKANTIE)!

Je zal maar hovenier zijn! Begonnen als ondernemer met een voorliefde en passie voor de tuin. Nu ben je dezelfde ondernemer, maar wordt er ineens veel meer van je verwacht! De markt wordt transparanter en ontwikkelingen volgen zich in een rap tempo op. Je moet kritisch kijken naar je offertes, bedrijfspresentatie wordt steeds belangrijker, focus op de uren en dan ook aanwezig zijn op social media.

Waarom moet je nou meedoen met social medai? Omdat iedereen het doet? Internet staat er vol mee waarom je als bedrijf aan social media zou moeten doen. Zomaar een opsomming:

  • Vergroten naamsbekendheid
  • Online reputatiemanagement
  • Stilstand is achteruitgang
  • Eenvoudig contact met de (potentiële) klant
  • Beïnvloeden koopgedrag consument
  • Genereer website traffic
  • Invloed op zoekmachine marketing
  • Groot bereik
  • etc.

Het punt stilstand is achteruitgang sluit ik mij direct bij aan. U moet als ondernemer weten wat er speelt. U moet de spelregels kennen van het ‘ondernemersspelletje’. Daarbij moet u ook durven veranderen. Maar kiezen voor social media omdat iedereen het doet is een slechte beredenering.

Social media kan een absolute meerwaarde betekenen, ook voor uw bedrijf! Maar zonder missie, visie en doelstellingen wordt het lastig. U zult een strategisch online bepaling moeten maken voor uw bedrijf. Uw onderneming als hovenier runnen zonder een strategie, doet u op basis van gevoel en passie voor het vak. Hoveniers hebben vaak geen passie of gevoel bij online ondernemen of social media. Social media kan je dan ook niet toepassen op uw bedrijf op basis van gevoel.

Het woord beleid is misschien moeilijk, maar betekend niet meer dan het stellen van doelen, middelen en tijdspad in een onderlinge samenhang. Durf na te denken over de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf. Neem hier eens de tijd voor! Durf hulp in te schakelen bij de te nemen strategische keuzes. Bepaal uw beleid, het beleid voor uw bedrijf. Kies dan bewust voor social media. (of misschien bewust niet).

Zomaar wat doen heeft geen zin, ga strategisch te werk!
Hulp nodig? Wij zijn u graag van dienst.

Volgende keer neem ik u mee in faal factoren van social media. Waarom slaagt uw campagne niet?!?

Desgewenst zal ik het delen met de branche.

Heeft u vragen over dit artikel?

Ineke van Dijk

Multimedia vormgever

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Marketing

Rangorde op HovenierNederland.nl

Rangorde op HovenierNederland.nl

De rangorde van vermelding van hoveniers op HovenierNederland.nl wordt bepaald door een zogenaamd logaritme. Daarbij worden meegenomen: De zoekafstand (is in te stellen) Al dan niet met keurmerk (is in te stellen) Het aantal recensies Het gemiddelde cijfer Daarom kan...

Analyse consumentengedrag

Analyse consumentengedrag

Na het consumentengedrag van de afgelopen weken gevolgd te hebben konden wij een aantal constante factoren ontdekken. Bepaald gedrag onder de consumenten blijkt zeer stabiel, of neemt zelfs toe. Zo besteden ze steeds meer geld aan het klussen in en om het huis. Dit is...

Workshop Offline Marketing

Workshop Offline Marketing

Tijdens de TuinKeur klantendag 2019 gaf Lieuwe de workshop Offline marketing. De keuze om hier een workshop over te geven was vrij duidelijk nadat we gelezen hadden dat er wekelijks bijna 11 miljoen folders op de mat vallen, waarvan 80% van de lezer in actie komt....

Online vindbaarheid

Online vindbaarheid

Tijdens de TuinKeur klantendag heeft Tjark-Jan de workshop Online Vindbaarheid gegeven. We zetten alle speerpunten nog even voor je op een rijtje. De eerste vraag was: Maak je gebruik van Google My Business (Google mijn bedrijf)? 34% maakt geen gebruik hiervan of weet...

Online vindbaarheid van je bedrijf

Online vindbaarheid van je bedrijf

Iedereen wil goed gevonden worden op internet maar bijna niemand hoe je dit echt goed moet aanpakken. Bij TuinKeur ondersteunen wij onze TuinKeur-leden digitaal o.a. om beter gevonden te worden. We hebben hieronder in kort op een rijtje gezet wat wij voor je kunnen betekenen: Profielen aanmaken op meerdere websites. Wekelijkse berichten plaatsen op je […]

Automatische reacties via Facebook Messenger

Als ondernemer/hovenier zijn er nog al wat communicatie kanalen die je bij moet houden. De klant verwacht verwacht veel van je. Vooral snelle reactie’s, want dat zijn ze gewend. Niet altijd makkelijk, maar soms zijn er praktische oplossingen.  De ‘ouderwetse’ manier van communiceren is nog steeds de telefoon. Daarnaast zijn er vele andere te noemen […]