TuinKeur logo

Oplichting, phising, fraude, het blijft oppassen

Zonder paniek te zaaien blijven we jullie attenderen op de verschillende oplichtingspraktijken. Gelukkig krijgen we van veel van onze klanten belletjes over dit onderwerp zodat we samen kunnen bepalen in hoeverre er sprake is van oplichting. Vaak is de vraag ‘klopt dit wel’. Meestal niet!

Meest voorkomende manieren van oplichting

Een aantal manieren die momenteel (weer) veel voorkomen.

  • Microsoft

    Momenteel worden we ongeveer 5 tot 10 keer per week gebeld door ‘Microsoft’. In dit gesprek wil de ‘medewerker’ je doen geloven dat er wat mis is met de software van Microsoft op je PC. Ze willen aansturen op een snelle oplossing op je PC. De beller is bereid om je tegen betaling te helpen. Het is zeker geen nieuwe manier van oplichting. Wel is het nieuw dat ze tegenwoordig gewoon met (verschillende) 06-nummers bellen. Voorheen zag je veel buitenlandse nummers die je direct weg kon drukken. Lees hier meer over de manier van oplichting.

  • Domeinnaam verkopen

    Je hebt ze vast wel eens aan de lijn gehad. ‘Meneer/mevrouw er is een concurrent in uw regio die dezelfde domeinnaam als u wil claimen, maar dan de .com versie. We denken we bellen u eerst. Zullen wij deze voor u vastleggen?’ Helaas zijn er nog steeds ondernemers die hierdoor overvallen worden en de opdracht tot registratie geven. Resultaat: een domeinregistratie voor tien jaar waar je, naast je .nl-registratie, niet veel aan hebt. Een factuur van enkele honderden euro’s met vaak ook nog verlengingskosten per jaar. Lees hier meer over.

  • Hosting NL Domein Host

    Wie heeft ze niet gehad? De inmiddels wel bekende ‘facturen’ van NL Domein Host. Het zijn geen facturen, maar aanbiedingen. De betaling van de factuur wordt gezien als opdrachtbevestiging. Resultaat: enkele honderden euro’s lichter en een opdrachtbevestiging die niet wenselijk is en wat weer veel moeite, tijd en geld kost om vanaf te komen. Lees hier meer over. 

    Let wel, bij de laatste twee voorbeelden is er formeel geen sprake van oplichting. Maar om nu te spreken van een prettige (en vooral ook transparante) manier van zaken doen…

Het wordt steeds persoonlijker

We laten onze gegevens online achter bij veel partijen. Overal waar we dit achter laten lopen we het risico dat deze gegevens gelekt/gehackt worden. Er bestaat zelfs een ware handel in deze gegevens. Eén van de redenen waarom de AVG-wetgeving is geïntroduceerd. Dat oplichting steeds persoonlijker wordt blijkt wel uit de onderstaande e-mail die we onlangs ontvingen. Een e-mail aan mij gericht ondertekend door ‘Jelle’. De afzender was ‘Jelle Westra’. Wie goed oplet ziet dat het e-mailadres niet klopt.

 

Twijfel? Bellen

Twijfel je of een ‘aanbieding’/verhaal wel klopt? Bel ons via 0528 – 331678. Deze ellende kan je beter voorkomen.

Heeft u vragen over dit artikel?

Nick Bernsen

IT & Webdesign

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over ICT

Zeer voordelige software voor hoveniers!

Zeer voordelige software voor hoveniers!

Zeer voordelige software voor hoveniers!  Hoveniers zijn vooral druk met het aanleggen en onderhouden van tuinen. Daar zijn ze goed in en daar ligt hun passie. Het administratieve werk, daar kom je als ondernemer niet onderuit, maar dat beperk je toch het liefst tot...

Website nog actueel?

Website nog actueel?

Website nog actueel? Hoe vaak kijk je op je eigen website? Plaats je met enige regelmaat nieuwe foto's van projecten?  Is je presentatie onder het kopje ‘Wie zijn we’ up to date? Waarom is dat zo belangrijk? Waarom zou je hier aandacht aan besteden als je het altijd...

Personeelstekort in de hoveniersbranche

Personeelstekort in de hoveniersbranche

Overal is personeelstekort voelbaar, ook bij hoveniersbedrijven. Er is een dringende behoefte aan geschoolde, ervaren werknemers die zelfstandig kunnen werken. De Groene Branche is daar niet uniek in. Het probleem lijkt op korte termijn niet op te lossen. Meer mensen...

Communicatie functie beschikbaar binnen CannonWorks

Communicatie functie beschikbaar binnen CannonWorks

Binnen CannonWorks kan er nu gecommuniceerd worden d.m.v. een whatsapp functie. Hierbij kun je met je medewerkers communiceren en dit eventueel vast laten leggen op een project. Vragen hierover? Stuur dan even een mail naar nick@tuinkeur.nl.

Contactformulier website. Voorbeeld.

Contactformulier website. Voorbeeld.

Voor een goede screening kun je elke aanvraag beantwoorden met een standaard mail met het verzoek om de volgende vragen te beantwoorden. Dit kan je eventueel ook als contactformulier toevoegen op je website. Dit kan Nick van TuinKeur voor je regelen. Vragen in het...

Geen held met de computer en toch een stap zetten?

Geen held met de computer en toch een stap zetten?

Computer: Gewoon Nick bellen en hij maakt van jou een specialist!    In onze branche zie je een snelle toename van het gebruik van de computer binnen de bedrijven. Diverse pakketten zijn beschikbaar, van 3D tekenen tot de hele automatisering van bedrijfsprocessen en...