TuinKeur logo

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Manco’s.

HovenierscoachingBekend is dat TuinKeur aan hovenierscoaching doet. Jelle Westra, bedrijfsadviseur bij TuinKeur, vertelt. ‘Ondernemerzijn vraagt bepaalde vaardigheden die niet iedereen goed beheerst. Dat is logisch want op school leer je basisvaardigheden. Ondernemersvaardigheden zijn geen onderdeel van het vakkenpakket.

Iedere ondernemer is verschillend. Een ZZP-bedrijf is anders dan een hovenier met 10 werknemers. Als je naast de tuinwerkzaamheden een administratie af te handelen hebt; klantgesprekken moet voeren, offertes moet uitwerken, inkopen en factureren, zijn je weekenden en avonden vaak ook bezet. Voor je het weet kom je om in het werk. Hoe houd je dat in evenwicht? Hoe manage je als ondernemer je eigen zaken zo dat er ook vrije tijd overblijft? Verder neem je jezelf mee in het bedrijf. Manco’s zijn bijvoorbeeld matige bedrijfsmatige kennis, over-gestructureerdheid (zodat je andere dingen uit het oog verliest), over-enthousiasme waarbij meer taken worden opgepakt dan de draaglast toelaat), het ontbreken van één visie of richting in het bedrijf, dyslectie (ofwel letterlijk, ofwel op ICT-gebied), of een onbalans in zaken en privé.

Door iemand met kennis en ervaring van buitenaf kritisch mee te laten kijken naar jouw bedrijf, kunnen ogen geopend worden, kan verlichting geboden worden, kan je over de streep getrokken worden als je een andere kant op wilt of kun je op de been gehouden worden. Hovenierscoaching is dus zeker geen onzin.”

 

Ben jij een goede verkoper?

“Nieuwe leden bezoeken we en bevragen we over hun bedrijf. De intake betreft de gehele bedrijfsvoering: samenstelling van het bedrijf, aantal personeelsleden, aard en verdeling van het werk qua onderhoud/aanleg en ook de persoonlijke situatie van de hovenier. De jaarcijfers geven een goed beeld van het functioneren van de ondernemer en zijn onderneming. We proberen in gesprekken te achterhalen welke aspecten en vaardigheden van het ondernemerschap goed lopen en op welke punten verbetering wenselijk is. Ben je een goede verkoper? Wordt er goed gecommuniceerd met de klanten? Hoe verloopt het overleg/aansturen met het personeel? Hoe worden interne zaken, kantoor, aangestuurd c.q. uitgevoerd? Wanneer is hier tijd voor? Wanneer gebeurt dit? Is het sluitpost of startpunt? Welke interne systemen /automatisering wordt gebruikt? Is er kennis van Word/Excel, boekhoudprogramma’s, hovenierssoftware. Tenslotte maken we een rondje over het bedrijf, en al deze dingen samengevoegd geven een goede indruk.”

 

Hoe maak je je bedrijf rendabel?

Westra vertelt dat de hovenierscoaching aanvankelijk meestal start met de vraag hoe je je bedrijf voldoende rendabel kunt maken. “Er wordt te weinig verdiend in verhouding tot de inspanningen. Je maakt vele uren maar ze worden niet of maar ten dele doorberekend. Ik zie het zo: het jaarlijkse financiële overzicht is de uitkomst van een proces. De uitdaging is om samen met de ondernemer te kijken waar de verbeterpunten zitten.

In het traject van de hovenierscoaching volgen we verschillende stappen. Zaken als financiën, boekhouden, personeelszaken, gesprekstechnieken voor het aanbieden van goede offertes (ik bedoel niet de calculaties) zijn vaardigheden die je als ondernemer vrijwel altijd kunt aanscherpen. Tussendoor zijn er evaluatiemomenten of is er verdieping van facet.”

 

Stress onder de knie

Het voorkomen en beheersen van stress is daarnaast een belangrijke factor in de hovenierscoaching. “We proberen de ondernemer een voor hem of haar passende structuur en werkwijze aan te leren. Het principe ‘less is more’ is vaak een advies. Minder adhoc werkzaamheden, meer plannen. Door hoofdzaken en bijzaken van elkaar te scheiden en valkuilen te benoemen kun je veel stressmomenten voorkomen. We hebben in de afgelopen jaren een honderdtal bedrijven ondersteund. Je ziet daarbij prachtige resultaten. Mijn ervaring is, grote of kleine hoveniersbedrijven, beide zijn zo te coachen dat opbrengsten verbeteren en er meer structuur en meer eenheid in komt”.

Beluister referenties m.b.t. de coaching:

https://tuinkeur.nl/zakelijk/coaching-door-tuinkeur-referenties/
Je kan ook de ondernemers zelf bellen over hun ervaringen:

Marco Booij 06-234687356, Booij Hoveniers ( 10-12 man)
Rene Kleven 06- 12367063 9 zzp RK Hoveniers
René Berentschot 06-51072733 ( 12 man) Hov. Bedrijf Berentschot
Johannis Pimmelaar 06-40997013 Pimmelaar hoveniers
Frits vd Wal 06-16108487 Groenbouw Hoveniers
Albert Smit 06-51116544, STS hoveniers https://tuinverzorging-sts.nl/contact/

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Prijsindexatie 2025

Prijsindexatie 2025

Advies indexering met ingang van 1 januari 2025  5,3%. Terugkijkend op 2024 hebben we te maken met een inflatie die ondanks eerdere (lagere) verwachtingen van de overheid ( zie https://www.rijksfinancien.nl/voorjaarsnota/2024) uitkomt rond de 3,8%. De cao voor onze...

In 2025 geen boetes bij handhaving schijnzelfstandigheid

In 2025 geen boetes bij handhaving schijnzelfstandigheid

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven bij organisaties die werken met mensen die volgens de wet eigenlijk in loondienst horen. Wel worden er over het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd. Dit geldt voor zowel verzuim- als...

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: 4,6%

Advies indexering voor 2024: De schok van de hoge inflatie 2022 verdwijnt: Consumenten weer kooplustig. Er is veel gezegd en geschreven over de hoge inflatie en het dalende consumenten- vertrouwen. We moeten oppassen dat we niet blijven hangen in negatieve gevoelens....

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Workshop – Onze winst is onze toekomst

Als ondernemer in de hoveniersbranche voelt het soms alsof je in een achtbaan zit!Stijgende kosten, een tekort aan personeel én de gedachte dat de consument afhaakt.Wat is feit, wat is fictie? In het nieuwe boek ‘Onze winst is onze toekomst’ geeft Jelle Westra zijn...

Terugblik regiobijeenkomsten

Terugblik regiobijeenkomsten

TuinKeur hield de afgelopen tijd regiobijeenkomsten met leden. In kleine groepjes, met andere hoveniers, de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar bespreken is een hele stap. Je stelt jezelf en je bedrijf kwetsbaar op. Na het analyseren van de digitale cijfers...