TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Hovenierscoaching, zin of onzin?

Manco’s.

HovenierscoachingBekend is dat TuinKeur aan hovenierscoaching doet. Jelle Westra, bedrijfsadviseur bij TuinKeur, vertelt. ‘Ondernemerzijn vraagt bepaalde vaardigheden die niet iedereen goed beheerst. Dat is logisch want op school leer je basisvaardigheden. Ondernemersvaardigheden zijn geen onderdeel van het vakkenpakket.

Iedere ondernemer is verschillend. Een ZZP-bedrijf is anders dan een hovenier met 10 werknemers. Als je naast de tuinwerkzaamheden een administratie af te handelen hebt; klantgesprekken moet voeren, offertes moet uitwerken, inkopen en factureren, zijn je weekenden en avonden vaak ook bezet. Voor je het weet kom je om in het werk. Hoe houd je dat in evenwicht? Hoe manage je als ondernemer je eigen zaken zo dat er ook vrije tijd overblijft? Verder neem je jezelf mee in het bedrijf. Manco’s zijn bijvoorbeeld matige bedrijfsmatige kennis, over-gestructureerdheid (zodat je andere dingen uit het oog verliest), over-enthousiasme waarbij meer taken worden opgepakt dan de draaglast toelaat), het ontbreken van één visie of richting in het bedrijf, dyslectie (ofwel letterlijk, ofwel op ICT-gebied), of een onbalans in zaken en privé.

Door iemand met kennis en ervaring van buitenaf kritisch mee te laten kijken naar jouw bedrijf, kunnen ogen geopend worden, kan verlichting geboden worden, kan je over de streep getrokken worden als je een andere kant op wilt of kun je op de been gehouden worden. Hovenierscoaching is dus zeker geen onzin.”

 

Ben jij een goede verkoper?

“Nieuwe leden bezoeken we en bevragen we over hun bedrijf. De intake betreft de gehele bedrijfsvoering: samenstelling van het bedrijf, aantal personeelsleden, aard en verdeling van het werk qua onderhoud/aanleg en ook de persoonlijke situatie van de hovenier. De jaarcijfers geven een goed beeld van het functioneren van de ondernemer en zijn onderneming. We proberen in gesprekken te achterhalen welke aspecten en vaardigheden van het ondernemerschap goed lopen en op welke punten verbetering wenselijk is. Ben je een goede verkoper? Wordt er goed gecommuniceerd met de klanten? Hoe verloopt het overleg/aansturen met het personeel? Hoe worden interne zaken, kantoor, aangestuurd c.q. uitgevoerd? Wanneer is hier tijd voor? Wanneer gebeurt dit? Is het sluitpost of startpunt? Welke interne systemen /automatisering wordt gebruikt? Is er kennis van Word/Excel, boekhoudprogramma’s, hovenierssoftware. Tenslotte maken we een rondje over het bedrijf, en al deze dingen samengevoegd geven een goede indruk.”

 

Hoe maak je je bedrijf rendabel?

Westra vertelt dat de hovenierscoaching aanvankelijk meestal start met de vraag hoe je je bedrijf voldoende rendabel kunt maken. “Er wordt te weinig verdiend in verhouding tot de inspanningen. Je maakt vele uren maar ze worden niet of maar ten dele doorberekend. Ik zie het zo: het jaarlijkse financiële overzicht is de uitkomst van een proces. De uitdaging is om samen met de ondernemer te kijken waar de verbeterpunten zitten.

In het traject van de hovenierscoaching volgen we verschillende stappen. Zaken als financiën, boekhouden, personeelszaken, gesprekstechnieken voor het aanbieden van goede offertes (ik bedoel niet de calculaties) zijn vaardigheden die je als ondernemer vrijwel altijd kunt aanscherpen. Tussendoor zijn er evaluatiemomenten of is er verdieping van facet.”

 

Stress onder de knie

Het voorkomen en beheersen van stress is daarnaast een belangrijke factor in de hovenierscoaching. “We proberen de ondernemer een voor hem of haar passende structuur en werkwijze aan te leren. Het principe ‘less is more’ is vaak een advies. Minder adhoc werkzaamheden, meer plannen. Door hoofdzaken en bijzaken van elkaar te scheiden en valkuilen te benoemen kun je veel stressmomenten voorkomen. We hebben in de afgelopen jaren een honderdtal bedrijven ondersteund. Je ziet daarbij prachtige resultaten. Mijn ervaring is, grote of kleine hoveniersbedrijven, beide zijn zo te coachen dat opbrengsten verbeteren en er meer structuur en meer eenheid in komt”.

Beluister referenties m.b.t. de coaching:

https://tuinkeur.nl/zakelijk/coaching-door-tuinkeur-referenties/
Je kan ook de ondernemers zelf bellen over hun ervaringen:

Marco Booij 06-234687356, Booij Hoveniers ( 10-12 man)
Rene Kleven 06- 12367063 9 zzp RK Hoveniers
René Berentschot 06-51072733 ( 12 man) Hov. Bedrijf Berentschot
Johannis Pimmelaar 06-40997013 Pimmelaar hoveniers
Frits vd Wal 06-16108487 Groenbouw Hoveniers
Albert Smit 06-51116544, STS hoveniers https://tuinverzorging-sts.nl/contact/

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022: Als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken, vooral als het gaat om het bepalen van het uurtarief voor het komende jaar. Met welk percentage moet je je prijzen aanpassen? Om het prijsindexatie advies 2022 te kunnen bepalen, hebben we als...

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet...

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd: De tuin moet gisteren af; de spullen daarvoor nog vandaag geleverd. Een belangrijke tip wanneer je je door anderen gehaast en opgejaagd voelt is juist in de vertraging te gaan. Dat is lastig omdat vertragen een tegennatuurlijke reactie is:...

Wat verdien je?

Wat verdien je?

Op de Klantendag van TuinKeur, waar een kleine honderd hoveniers vertegenwoordigd waren, werd het onderwerp 'Wat verdien je?' en ‘Ben je tevreden met wat je verdient?’ aan de orde gesteld. Tijdens de meeting werd gebruik gemaakt van een interactieve, anonieme enquête,...

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021: Een van de onderwerpen op de TuinKeur-Klantendag was ‘Welk uurtarief hanteer je en is dat het juiste?’ Met behulp van een online enquêtetool hebben we de tarieven van bijna 100 bezoekers in kaart gebracht. Ook kregen we inzicht...

Keuzestress

Keuzestress

Tijdens de Klantendag van Tuinkeur in september jl, mocht ik vanuit mijn functie als GZ-psycholoog en eigenaar van psychologenpraktijk Ljocht, iets vertellen over het omgaan met stress. Stress (te vertalen als teveel negatieve spanning ervaren omdat je onder druk...