Hoe ga je als hovenier om met klachten van de consument? Of, beter nog, hoe zijn deze te voorkomen? Een lastig onderwerp, zeker door de juridische achtergrond die aan de kwesties ten grondslag ligt. Daarom geven we graag wat tips.
- Communicatie is belangrijk in het zaken doen. Onderdeel daarvan is het vastleggen van afspraken. Ga niet aan de slag zonder een getekende opdrachtomschrijving.
- Leg meerwerk vast, bij voorkeur met een handtekening.
- Vraag altijd een voorschot ter hoogte van minimaal de te gebruiken materialen.
- Verwerk geen materialen die niet door jou zijn aangeschaft en geleverd.
- Ga bij een eventuele klacht direct met de klant in gesprek, persoonlijk. Vermijd mail of telefoon.
Door bovenstaande adviezen kun je klachten voorkomen. Toch zijn er nog een aantal dingen om je te realiseren.
Kun je als hovenier klachten voorkomen? De waarschuwingsplicht
De aannemer, de hovenier in dit geval, heeft een waarschuwingsplicht. Voorziet hij door onjuistheden in de opdracht problemen, dan moet hij vooraf waarschuwen. Denk aan het leggen van bestrating op een ondergrond waar een veenlaag aanwezig is. De bestrating zal blijven zakken. Dit kan alleen opgelost worden door te heien. Dat is een dure oplossing dus breng de klant vooral op de hoogte. Vermeld in de offerte de mogelijkheden en laat de keus aan hem/haar.
Waarschuwingsplicht m.b.t. de prijs
- Is er geen prijs afgesproken? Dan is een redelijke prijs verschuldigd, marktconform.
- Is er een richtprijs afgesproken? De prijs mag dan maximaal 10% hoger uitvallen. Dit moet je wel kenbaar maken en vastleggen.
- Is er een vaste prijs afgesproken? Dan is dit ook echt een vaste prijs.
Waarschuwingsplicht m.b.t. algemene voorwaarden
- De consument moet zonder veel moeite kennis kunnen nemen van de algemene voorwaarden.
- De beste manier is om voorwaarden persoonlijk te overhandigen. Geleverd bij de offerte, gedrukt op de achterkant van het offertepapier, of met een link in de digitale offerte.
- Mailen kan ook maar hier kan de discussie ontstaan dat hij niet ontvangen en/of gelezen is.
- Gebruik bij voorkeur de algemene voorwaarden van TuinKeur. Wanneer er onredelijke inhoud is opgenomen in de voorwaarden kan deze nietig worden verklaard.
Als hovenier klachten voorkomen. Hoe dan?
Zorg voor een offerte waarin duidelijk staat omschreven wat er gaat gebeuren in de tuin. Net als wat de voor- en nadelen zijn van gebruikte materialen. Ook zijn de uit te voeren werkzaamheden soms op diverse manieren te realiseren. Dit kan consequenties hebben voor de prijs. Leg uit waarom de goedkopere of duurdere oplossing beter is en laat de klant kiezen. Omschrijf dit in de offerte zodat de klant op de hoogte is van verschil en zelf een bewuste keuze kan maken. Bij discussie achteraf is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat er gewaarschuwd is.
De meest gemaakte fouten.
Kun je als hovenier klachten voorkomen? Wij denken van wel. Bij TuinKeur krijgen we vaak telefoontjes over miscommunicatie tussen hoveniers en consumenten. In de praktijk blijkt dat de meeste klachten op onderstaande punten neerkomen.
1.Offertes zijn onduidelijk en niet volledig.
2.Meerwerk–afspraken worden niet bevestigd aan de klant.
3.Meerwerk–afspraken zijn niet–bindend wederzijds akkoord getekend of akkoord bevonden.
4.Eventuele afgegeven prijzen worden niet onder voorbehoud afgegeven.
5.Offertes hebben geen duidelijke uiterlijke termijn van geldigheid.
Tenslotte.
Wil jij een persoonlijke coaching, omdat in de praktijk blijkt dat veel hoveniers daar hun voordeel mee doen? Vraag het aan via info@tuinkeur.nl.
Zie ook ons artikel over ‘sterke prijsstijgingen leiden tot meer klachten’ https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/actueel/sterke-prijsstijgingen-leiden-tot-meer-klachten/
Wil je weten wat de cao voor hoveniers hierover te zeggen heeft? Ga naar https://www.salaris-informatie.nl/cao-sector/hoveniersbedrijven