TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Kun je als hovenier klachten voorkomen?

Hoe ga je als hovenier om met klachten van de consument? Of, beter nog, hoe zijn deze te voorkomen? Een lastig onderwerp, zeker door de juridische achtergrond die aan de kwesties ten grondslag ligt. Daarom geven we graag wat tips. 

  • Communicatie is belangrijk in het zaken doen. Onderdeel daarvan is het vastleggen van afspraken. Ga niet aan de slag zonder een getekende opdrachtomschrijving.
  • Leg meerwerk vast, bij voorkeur met een handtekening.
  • Vraag altijd een voorschot ter hoogte van minimaal de te gebruiken materialen.
  • Verwerk geen materialen die niet door jou zijn aangeschaft en geleverd.
  • Ga bij een eventuele klacht direct met de klant in gesprek, persoonlijk. Vermijd mail of telefoon. 

Door bovenstaande adviezen kun je klachten voorkomen. Toch zijn er nog een aantal dingen om je te realiseren. 

 

Kun je als hovenier klachten voorkomen? De waarschuwingsplicht 

De aannemer, de hovenier in dit geval, heeft een waarschuwingsplicht. Voorziet hij door onjuistheden in de opdracht problemen, dan moet hij vooraf waarschuwen. Denk aan het leggen van bestrating op een ondergrond waar een veenlaag aanwezig is. De bestrating zal blijven zakken. Dit kan alleen opgelost worden door te heien. Dat is een dure oplossing dus breng de klant vooral op de hoogte. Vermeld in de offerte de mogelijkheden en laat de keus aan hem/haar.    

 

Waarschuwingsplicht m.b.t. de prijs 

  • Is er geen prijs afgesproken? Dan is een redelijke prijs verschuldigd, marktconform. 
  • Is er een richtprijs afgesproken? De prijs mag dan maximaal 10% hoger uitvallen. Dit moet je wel kenbaar maken en vastleggen. 
  • Is er een vaste prijs afgesproken? Dan is dit ook echt een vaste prijs. 

 

Waarschuwingsplicht m.b.t. algemene voorwaarden 

  • De consument moet zonder veel moeite kennis kunnen nemen van de algemene voorwaarden. 
  • De beste manier is om voorwaarden persoonlijk te overhandigen. Geleverd bij de offerte, gedrukt op de achterkant van het offertepapier, of met een link in de digitale offerte. 
  • Mailen kan ook maar hier kan de discussie ontstaan dat hij niet ontvangen en/of gelezen is. 
  • Gebruik bij voorkeur de algemene voorwaarden van TuinKeur. Wanneer er onredelijke inhoud is opgenomen in de voorwaarden kan deze nietig worden verklaard.  

 

Als hovenier klachten voorkomen. Hoe dan? 

Zorg voor een offerte waarin duidelijk staat omschreven wat er gaat gebeuren in de tuin. Net als wat de voor- en nadelen zijn van gebruikte materialen. Ook zijn de uit te voeren werkzaamheden soms op diverse manieren te realiseren. Dit kan consequenties hebben voor de prijs. Leg uit waarom de goedkopere of duurdere oplossing beter is en laat de klant kiezen. Omschrijf dit in de offerte zodat de klant op de hoogte is van verschil en zelf een bewuste keuze kan maken. Bij discussie achteraf is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat er gewaarschuwd is. 

 

De meest gemaakte fouten.

Kun je als hovenier klachten voorkomen? Wij denken van wel. Bij TuinKeur krijgen we vaak telefoontjes over miscommunicatie tussen hoveniers en consumenten. In de praktijk blijkt dat de meeste klachten op onderstaande punten neerkomen. 

1.Offertes zijn onduidelijk en niet volledig. 

2.Meerwerk–afsprakenwordenniet bevestigdaan de klant. 

3.Meerwerk–afspraken zijn niet–bindend wederzijds akkoord getekend ofakkoordbevonden. 

4.Eventuele afgegeven prijzen worden niet onder voorbehoudafgegeven. 

5.Offertes hebben geen duidelijke uiterlijke termijn van geldigheid. 

 

Tenslotte.

Wil jij een persoonlijke coaching, omdat in de praktijk blijkt dat veel hoveniers daar hun voordeel mee doen? Vraag het aan via info@tuinkeur.nl. 

Zie ook ons artikel over ‘sterke prijsstijgingen leiden tot meer klachten’ https://tuinkeur.nl/zakelijk/folder/actueel/sterke-prijsstijgingen-leiden-tot-meer-klachten/ 

Wil je weten wat de cao voor hoveniers hierover te zeggen heeft? Ga naar https://www.salaris-informatie.nl/cao-sector/hoveniersbedrijven

 

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden: TuinKeur-hoveniers, zo blijkt in de praktijk, willen graag geadviseerd worden als het gaat om de nieuwe uurtarieven voor 2022. Daarnaast vraagt menigeen zich af hoe hij om moet gaan met de prijzen voor materialen. In de praktijk zijn uurprijzen...

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022: Als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken, vooral als het gaat om het bepalen van het uurtarief voor het komende jaar. Met welk percentage moet je je prijzen aanpassen? Om het prijsindexatie advies 2022 te kunnen bepalen, hebben we als...

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet...

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd: De tuin moet gisteren af; de spullen daarvoor nog vandaag geleverd. Een belangrijke tip wanneer je je door anderen gehaast en opgejaagd voelt is juist in de vertraging te gaan. Dat is lastig omdat vertragen een tegennatuurlijke reactie is:...

Wat verdien je?

Wat verdien je?

Op de Klantendag van TuinKeur, waar een kleine honderd hoveniers vertegenwoordigd waren, werd het onderwerp 'Wat verdien je?' en ‘Ben je tevreden met wat je verdient?’ aan de orde gesteld. Tijdens de meeting werd gebruik gemaakt van een interactieve, anonieme enquête,...

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021: Een van de onderwerpen op de TuinKeur-Klantendag was ‘Welk uurtarief hanteer je en is dat het juiste?’ Met behulp van een online enquêtetool hebben we de tarieven van bijna 100 bezoekers in kaart gebracht. Ook kregen we inzicht...