TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Schrijf & Win 2023 – Winnaars augustus

Schrijf & Win 2023 – Winnaars augustus

Schrijf & Win winnaars augustus: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Gladiolen afsnijden

Vraag het Lieuwe: Gladiolen afsnijden

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2023 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe: Klimrozen

Vraag het Lieuwe: Klimrozen

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars juni

Schrijf & Win 2023 – Winnaars juni

Schrijf & Win winnaars juni: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe

Vraag het Lieuwe

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Vraag het Lieuwe

Vraag het Lieuwe

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars mei

Schrijf & Win 2023 – Winnaars mei

Schrijf & Win winnaars mei: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2023 – Winnaars april

Schrijf & Win 2023 – Winnaars april

Schrijf & Win winnaars april: In 2023 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Een hovenier en geld verdienen! Hoe dan?

Persoonlijke coaching ‘Met enige jaren ervaring als zelfstandig hovenier had ik meer en meer behoefte aan ondersteuning. Niet omdat ik onvoldoende werk heb. Maar vooral om als ondernemer meer te groeien.’ Een uitspraak van een hovenier. De persoonlijke coaching van...

Recensies op HovenierNederland.nl

Recensies op HovenierNederland.nl

Al ruim 10 jaar kennen we HovenierNederland.nl een site waarop consumenten een recensie kunnen plaatsen over hun hovenier. De site geeft een overzicht van alle hoveniers in Nederland en kent een gratis, betaalde (basis € 12,93 of compleet € 31,53 per maand) en een...

Coaching. Veelgemaakte fouten binnen je bedrijf opsporen.

Coaching. Veelgemaakte fouten binnen je bedrijf opsporen.

Met je team de fouten opsporen in het dagelijks werk en zo samen werken aan verbeteringen.   Het werk van een hovenier is afwisselend en stelt hoge eisen aan de ondernemer en aan het team. Immers het dagelijks werk is afhankelijk van wisselende factoren waar je als...

Hoveniers-onderhoudsabonnement

Hoveniers-onderhoudsabonnement

Onderhoudsabonnementen leveren een vaste bron van inkomsten. Maak het jezelf en de consument gemakkelijk.  Vast onderhoud, dat kennen we allemaal. Elke hovenier heeft te maken met vast onderhoud. Veel hoveniers maken hier geen abonnement van, hoewel dit vooral met een...

Jouw prijs en kostprijs

Jouw prijs en kostprijs

​Het spanningsveld van mooie tuinen maken en klanten tevreden stellen staat niet garant voor een gezond bedrijf met een gezond inkomen. Het is belangrijk om voldoende te verdienen voor zaken als een gezond bedrijf, privé-inkomen en pensioenen. Het uurtarief...

Consumenten zijn altijd op zoek naar vernieuwing

Consumenten zijn altijd op zoek naar vernieuwing

Er is geen etalage in de winkelstraat die jaar in jaar uit hetzelfde beeld laat zien. De etalage is immers juist bedoeld om klanten met de nieuwe collectie of nieuwe producten te verleiden, want stilstand is achteruitgang Stilstand is achteruitgang voor je bedrijf en...