Klanten voor je winnen.
De hoveniersbranche is vooral een mannenwereld. Wij ‘mannen’ doen niet aan voelen, wij zijn van de feiten! Een benadering die gepaard gaat met ‘voelen’ is al snel onzin.
Onzin mannen! Door de crisis is niet alleen de markt veranderd maar ook de consument. En de consument wil geen sobere cijfertjes en opsommingen, de consument wil beleving.
Wat wil de consument van een hovenier?
De consument wil:
- Overtuigd worden. Waarom zou de consument voor jou kiezen?
- Helder benaderd worden. Tijd is geld! De aandachtspanne is kort! Wees helder in je klantbenadering.
- Bevestigd worden in zijn keuze. Laat zien waarom jij een vakbekwame hovenier bent die de kwaliteit kan leveren waar de klant om vraagt.
Samenvattend: De consument wil een hovenier die moeite doet voor zijn klanten. Het is niet meer voldoende om alleen te zeggen ‘Wij zijn een vakbekwame hovenier’ of ‘Wij werken met eersteklas mensen en materialen’. Wie alleen maar praat maar niet handelt, staat stil!
Een gouden tip
Ga in op de beleving van de consument. Kom niet met een offerte met een kale opsomming van feiten en cijfers. Het is geen proefwerk! In de huidige manier van communiceren komt veel meer gevoel, dus beleving, en beeldtaal te pas. Beeldtaal zijn bijvoorbeeld foto’s en goed ontworpen folders, flyers en offertes. Maak dus een offerte die inspeelt op de beleving van de consument. Met zo’n offerte bereik je zoveel meer! Beschrijf in de offerte wat je doet en waarom je het doet. Laat als hovenier zien waarin je je onderscheidt van andere hoveniers. Speel in op de belangen en wensen van de consument en neem je klant mee in jouw enthousiasme.
Met deze commerciële offerte die inspeelt op de beleving van klant laat je als hovenier zien dat je mee verandert in de nieuwe kansen die de markt door de crisis biedt.
Jelle Westra
Directeur Stichting TuinKeur
www.tuinkeur.nl