TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze hovenier mbt intake.

Werkwijze en intake voorbeeld Satter

Bekijk hier het voorbeeld voor de Werkwijze en intake mail voor tuinaanleg:

Hiernaast hebben wij voor het onderhoud en vijveronderhoud ook een vergelijkbare lijst ontwikkeld.
Als je dit gaat gebruiken is het een “nieuwe werkwijze”, hier moeten klanten ook altijd even aan wennen.

Tip 1: Kondig de mail altijd aan in je eerste klantcontact en leg uit waarvoor dit nodig is zodat de klant je beter begrijpt.

Tip 2: Volg de mail bij geen reactie na ongeveer 7 dagen op. Op deze manier hou je contact met de klant.

Tip 3: Verwerk de informatie van de mail en maak dan een bel afspraak met de klant. Maak daar tijd voor op het moment dat het de klant schikt. In dit gesprek behandel je de punten en de vragen van de klant.

Tip 4: Wijs de klant nooit af, voorbeeld de klant geeft aan alleen straatwerk en kunstgras te willen, geef dan aan dat jij bv. gespecialiseerd bent in de levende tuin een klein gedeelte verhardingen en de rest mooi groen. Als de klant dat niet wil wijst hij jou af. Optie hierbij is om een betrouwbare stratenmaker uit jouw netwerk aan te bevelen.

Gevolg Tip 4
Onze ervaring is dat klanten 4-5 jaar later bij ons terugkomen en zeggen een paar jaar geleden hebben we te snel beslissingen genomen. Willen jullie ons nu helpen de tuin “mooi/groen” te maken.
En dat doen wij heel graag.

Tip 5: Sommige klanten schrikken van het woord “geduld”. Vaak is het dan een eerste of tweede keer dat een klant een tuin laat aanleggen. Pas na jouw vragen worden ze bewust bij wat er allemaal bij komt kijken. Neem de klant dan in kleine stapjes mee.


Voorbeeld Werkwijze en intake

Geachte,

Hartelijk bedankt voor uw interesse in Satter Hoveniersbedrijf. Graag helpen wij u met …….! Voordat wij hiermee aan de slag kunnen gaan, hebben we een paar aanvullende vragen. Wilt u onderstaande vragen zoveel mogelijk invullen?

Hierna zullen wij u bellen om het project telefonisch te bespreken, daarna kunnen wij een afspraak maken met u voor het locatie bezoek.

Hartelijk bedankt alvast!

Naam                          :

Adres                          :

Postcode woonplaats :

Telefoon nummer       :

Email                          :

  1. Wat zijn de websen van uw tuin. wilt u uw gedachten en ideeën hieronder noemen?
  2. Kunt u foto’s van uw tuin waar de werkzaamheden mogen worden uitgevoerd meesturen, inclusief een overzichtsfoto?
  3. Bent u in het bezit van een moodboard op Pinterest? Deel die dan met ons.
    Al georiënteerd op materialen of stijlen die u graag wilt gebruiken. Zo ja wilt u dat met ons delen?
  1. Heeft u een tekening van uw tuin voor ons?
    Nog geen tekening of ontwerp, dan kunnen wij u onze schetsservice aanbieden. Dan leggen we uw ideeën voor uw tuin vast in een grove schets. Gemiddeld kost het voorbereiden en maken van een schets 3 à 4 uur. De kosten hiervoor zijn € 230,-.( Indien u hier gebruik van wilt maken, ontvangen we graag de antwoorden op de vragen via de mail. Daarna bellen wij u voor het maken van een afspraak)
  1. Uit hoeveel vierkante meter bestaat uw tuin | het project?
  2. Zijn er meerdere partijen/hoveniers waar u offertes opvraagt?
  3. Op welke termijn wilt u dat wij de werkzaamheden voor u uitvoeren?
  4. Welk budget heeft u in gedachten?
    Wij vragen dit, zodat wij tijdens de offertefase gepaste materialenkeuzes kunnen maken en onze aanneemprijs op uw budget kunnen afstemmen. Zo krijgt u van ons een offerte die past bij het budget en uw wensen.

 

Bedankt voor het invullen, we zien uw reactie tegemoet!


 

Succes en doe je voordeel er mee

Vragen? Bellen!

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden op 2022!

Tarieven voorbereiden: TuinKeur-hoveniers, zo blijkt in de praktijk, willen graag geadviseerd worden als het gaat om de nieuwe uurtarieven voor 2022. Daarnaast vraagt menigeen zich af hoe hij om moet gaan met de prijzen voor materialen. In de praktijk zijn uurprijzen...

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022: Als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken, vooral als het gaat om het bepalen van het uurtarief voor het komende jaar. Met welk percentage moet je je prijzen aanpassen? Om het prijsindexatie advies 2022 te kunnen bepalen, hebben we als...

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet...

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd

Stress en Kwalitijd: De tuin moet gisteren af; de spullen daarvoor nog vandaag geleverd. Een belangrijke tip wanneer je je door anderen gehaast en opgejaagd voelt is juist in de vertraging te gaan. Dat is lastig omdat vertragen een tegennatuurlijke reactie is:...

Wat verdien je?

Wat verdien je?

Op de Klantendag van TuinKeur, waar een kleine honderd hoveniers vertegenwoordigd waren, werd het onderwerp 'Wat verdien je?' en ‘Ben je tevreden met wat je verdient?’ aan de orde gesteld. Tijdens de meeting werd gebruik gemaakt van een interactieve, anonieme enquête,...

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021

Ontwikkeling uurtarief hoveniers 2021: Een van de onderwerpen op de TuinKeur-Klantendag was ‘Welk uurtarief hanteer je en is dat het juiste?’ Met behulp van een online enquêtetool hebben we de tarieven van bijna 100 bezoekers in kaart gebracht. Ook kregen we inzicht...