TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Ondernemers worstelen met sociale media – kies bewust

Online Marketing en communicatie

HUISWERK VOOR DE KERST(VAKANTIE)!

Je zal maar hovenier zijn! Begonnen als ondernemer met een voorliefde en passie voor de tuin. Nu ben je dezelfde ondernemer, maar wordt er ineens veel meer van je verwacht! De markt wordt transparanter en ontwikkelingen volgen zich in een rap tempo op. Je moet kritisch kijken naar je offertes, bedrijfspresentatie wordt steeds belangrijker, focus op de uren en dan ook aanwezig zijn op social media.

Waarom moet je nou meedoen met social medai? Omdat iedereen het doet? Internet staat er vol mee waarom je als bedrijf aan social media zou moeten doen. Zomaar een opsomming:

  • Vergroten naamsbekendheid
  • Online reputatiemanagement
  • Stilstand is achteruitgang
  • Eenvoudig contact met de (potentiële) klant
  • Beïnvloeden koopgedrag consument
  • Genereer website traffic
  • Invloed op zoekmachine marketing
  • Groot bereik
  • etc.

Het punt stilstand is achteruitgang sluit ik mij direct bij aan. U moet als ondernemer weten wat er speelt. U moet de spelregels kennen van het ‘ondernemersspelletje’. Daarbij moet u ook durven veranderen. Maar kiezen voor social media omdat iedereen het doet is een slechte beredenering.

Social media kan een absolute meerwaarde betekenen, ook voor uw bedrijf! Maar zonder missie, visie en doelstellingen wordt het lastig. U zult een strategisch online bepaling moeten maken voor uw bedrijf. Uw onderneming als hovenier runnen zonder een strategie, doet u op basis van gevoel en passie voor het vak. Hoveniers hebben vaak geen passie of gevoel bij online ondernemen of social media. Social media kan je dan ook niet toepassen op uw bedrijf op basis van gevoel.

Het woord beleid is misschien moeilijk, maar betekend niet meer dan het stellen van doelen, middelen en tijdspad in een onderlinge samenhang. Durf na te denken over de mogelijkheden van social media voor uw bedrijf. Neem hier eens de tijd voor! Durf hulp in te schakelen bij de te nemen strategische keuzes. Bepaal uw beleid, het beleid voor uw bedrijf. Kies dan bewust voor social media. (of misschien bewust niet).

Zomaar wat doen heeft geen zin, ga strategisch te werk!
Hulp nodig? Wij zijn u graag van dienst.

Volgende keer neem ik u mee in faal factoren van social media. Waarom slaagt uw campagne niet?!?

Desgewenst zal ik het delen met de branche.

Heeft u vragen over dit artikel?

Ineke van Dijk

Multimedia vormgever

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Marketing

Mond tot mond reclame voor elke hovenier: de burenkaart

Burenkaarten Deze kaart doe je bij de buren van je klant in de brievenbus. Stel je voor in een stukje tekst en geef aan dat je met een tuinklus bezig bent bij de buren. Mochten ze overlast ondervinden, geef ze dan de gelegenheid contact op te nemen om het samen op te lossen. De kaart […]

Kalender voor het nieuwe jaar; een mooi relatiegeschenk

Kalender voor het nieuwe jaar; een mooi relatiegeschenk

Tegenwoordig gaat alles digitaal. De ouderwetse agenda wordt steeds minder gebruikt. Je komt ze nog wel eens tegen, maar niet vaak meer. Gedurende het jaar betrap ik mijzelf er wel op dat ik onze TuinKeur bureaukalender wel vaak gebruik. Plannen van marketing activiteiten. In welke week zetten we de nieuwe sociale media campagne in? Wanneer […]

De kracht van online mond-tot-mond reclame

De kracht van online mond-tot-mond reclame

Waarom werken met online recensies?  Dit horen wij te vaak van hoveniers: ‘Wij doen niet aan marketing want wij krijgen ons werk door mond-tot-mond reclame.’ Wanneer u als ondernemer zo overtuigd bent van mond-tot-mond reclame, waarom doet u dit dan niet online? Voor hoveniers is er speciaal de website www.hoveniernederland.nl ontwikkeld.  Vijf redenen om dit te […]

Facebook berichten, hoe vaak?

Met meer dan 7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is Facebook een medium dat elke hovenier in zou moeten zetten. Deze dagelijkse gebruiker checkt zijn nieuwsoverzicht namelijk gemiddeld 14 keer per dag. Met steeds meer Facebook pagina’s is de concurrentie op de tijdlijn van de consument groot. Het juiste gebruik van Facebook is dan ook […]

Facebook: actualiteit nog nooit zo belangrijk!

Facebook: actualiteit nog nooit zo belangrijk!

Alweer enge tijd geleden heeft Facebook zijn algoritmes weer veranderd. Het was zo dat de eerste berichten op je tijdlijn met name bestonden uit berichten en reacties van je vrienden en pagina’s waar je de meeste interactie mee hebt. Op deze manier bleef je verbonden met de belangrijkste partijen om je heen. Hierdoor kon het zo zijn dat je een paar dagen later een […]

Facebook – Hoe, wat en waarom?

Facebook – Hoe, wat en waarom?

Een paar cijfers: Facebook heeft in Nederland ruim 9,2 miljoen geregistreerde accounts. Eind 2014 waren er 9,1 miljoen unieke bezoekers per maand (in Nederland). Ruim 90% van de 15 tot 39 jarigen gebruikt Facebook. In de categorie 40 tot 64 jaar 63%, tot 79 jaar oud 44% en de categorie 80+ zelfs nog 28%. Statistieken waar […]