TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Grote verschillen cijfers en bedrijfsresultaten 2021

Westra: ‘Iedereen die ondernemer is en met hart en ziel werkt in en voor zijn bedrijf, is nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar vooral: hoe doe ik het, hoe doet mijn team het ten opzichte van de branche? Een eigen bedrijf starten is voor velen een wens en afgelopen jaren hebben we dan ook een sterke groei gezien in het aantal startende bedrijven. Met TuinKeur hebben we inmiddels een zogenaamde benchmark (een bak met cijfers van heel veel verschillende bedrijven) opgebouwd die we (natuurlijk anoniem) kunnen gebruiken om bedrijven te ondersteunen. Immers, een bedrijf met goede resultaten kan goede kwaliteit leveren. Nu en in de toekomst.

Lees meer
Wilco Thomassen

Wilco Thomassen

.,Knetterdruk! Het is eigenlijk al­tijd druk, maar dit voorjaar was het echt niet normaal. Aan alle kanten werd er aan je getrokken. Ik denk dat de mensen nog wat geld over hadden van de afgelo­pen twee coronajaren, want het kon niet op. Wel heb ik het gevoel dat alles langzaam weer iets normaler wordt en dat mensen voorzichtiger worden door de stij­gende rente en inflatie.”

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win winnaars augustus: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Terugblik Klantendag 2022

Terugblik Klantendag 2022

Voor leden van TuinKeur werd op vrijdag 23 september de jaarlijkse Klantendag gehouden. In het pittoreske Ruinen, woonplaats van Jelle Westra, kwamen ruim 100 bezoekers uit 80 bedrijven bijeen om...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win winnaars juni: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win winnaars mei: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Slim werken levert hoveniers geld op!

Slim werken levert hoveniers geld op!

Omzet maken is voor de meeste bedrijven met het huidige werkaanbod geen kunst. Maar je moet de uren wel schrijven. En daarbij een verantwoorde prijs berekenen. Uit cijfers weten we dat dit lang niet altijd gebeurt. Waar dat wel gebeurt, vaak na coaching van hoveniers,...

Arbeidsongeschiktheid en verzekering zelfstandige

In mijn gesprekken met hoveniers heb ik het regelmatig over de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Menig hovenier, die nog geen AOV heeft afgesloten, worstelt bij het maken van een keuze. Veelgehoorde redenen om geen verzekering af te sluiten zijn ‘Wat kan mij nou gebeuren, ik ben nog jong!’, ‘In mijn huidige bedrijfssituatie te duur’ of ‘Ik heb […]

3 tips voor meer winst

3 tips voor meer winst

  Prima omzet, maar hoe zit het met de winst? Heb je een lekkere omzet gedraaid vorig jaar? Gefeliciteerd! Maar hoe zit het met de winst? 3 tips voor meer winst voor hoveniers: Beter facturabele uren Uit onze benchmark blijkt dat 70 procent van de hoveniers hun urenregistratie (en dus facturatie) kan verbeteren. Kijk bijvoorbeeld […]

Impressie workshopavond Haarlem

De workshoptour is in volle gang. Samen met hoveniers leren en inspireren. Avonden die gaan over hoveniers en ondernemerschap. Dit jaar over ‘de snelle veranderingen en ontwikkelingen’ én over gespreksTECHNIEK. Hoe gaat dat nou zo’n avond? Hierbij een impressie.  

Hoe krijg je een klant voor het leven?

Hoe krijg je een klant voor het leven? 1. De tussencontrole Een persoonlijke relatie met de klant bouw je op door het aantal contactmomenten zo groot mogelijk te laten zijn. Dit moeten wel functionele momenten zijn voor een hovenier. Zomaar een kopje koffie gaan drinken bij de klant is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een tuin opgeleverd? […]