TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Wilco Thomassen

Wilco Thomassen

.,Knetterdruk! Het is eigenlijk al­tijd druk, maar dit voorjaar was het echt niet normaal. Aan alle kanten werd er aan je getrokken. Ik denk dat de mensen nog wat geld over hadden van de afgelo­pen twee coronajaren, want het kon niet op. Wel heb ik het gevoel dat alles langzaam weer iets normaler wordt en dat mensen voorzichtiger worden door de stij­gende rente en inflatie.”

Lees meer
Vraag het Lieuwe. Klimmer voor balkon

Vraag het Lieuwe. Klimmer voor balkon

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Vraag het Lieuwe. Zaaddozen gladiolen.

Vraag het Lieuwe. Zaaddozen gladiolen.

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win winnaars augustus: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Terugblik Klantendag 2022

Terugblik Klantendag 2022

Voor leden van TuinKeur werd op vrijdag 23 september de jaarlijkse Klantendag gehouden. In het pittoreske Ruinen, woonplaats van Jelle Westra, kwamen ruim 100 bezoekers uit 80 bedrijven bijeen om...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win winnaars juni: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Arbeidsongeschiktheid en verzekering zelfstandige

In mijn gesprekken met hoveniers heb ik het regelmatig over de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Menig hovenier, die nog geen AOV heeft afgesloten, worstelt bij het maken van een keuze. Veelgehoorde redenen om geen verzekering af te sluiten zijn ‘Wat kan mij nou gebeuren, ik ben nog jong!’, ‘In mijn huidige bedrijfssituatie te duur’ of ‘Ik heb […]

3 tips voor meer winst

3 tips voor meer winst

  Prima omzet, maar hoe zit het met de winst? Heb je een lekkere omzet gedraaid vorig jaar? Gefeliciteerd! Maar hoe zit het met de winst? 3 tips voor meer winst voor hoveniers: Beter facturabele uren Uit onze benchmark blijkt dat 70 procent van de hoveniers hun urenregistratie (en dus facturatie) kan verbeteren. Kijk bijvoorbeeld […]

Impressie workshopavond Haarlem

De workshoptour is in volle gang. Samen met hoveniers leren en inspireren. Avonden die gaan over hoveniers en ondernemerschap. Dit jaar over ‘de snelle veranderingen en ontwikkelingen’ én over gespreksTECHNIEK. Hoe gaat dat nou zo’n avond? Hierbij een impressie.  

Hoe krijg je een klant voor het leven?

Hoe krijg je een klant voor het leven? 1. De tussencontrole Een persoonlijke relatie met de klant bouw je op door het aantal contactmomenten zo groot mogelijk te laten zijn. Dit moeten wel functionele momenten zijn voor een hovenier. Zomaar een kopje koffie gaan drinken bij de klant is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een tuin opgeleverd? […]

Hoe komen hoveniers aan klanten?

De meest gestelde vraag aan TuinKeur ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig. Iedereen is op zoek naar de gouden formule, terwijl we weten dat deze niet bestaat. Bij het werven van nieuwe klanten moet echt alles kloppen. Wat betekent dit? Het belangrijkste is dat je als hovenier visie hebt. Visie? Je moet weten […]

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen. De hoveniersbranche is vooral een mannenwereld. Wij ‘mannen’ doen niet aan voelen, wij zijn van de feiten! Een benadering die gepaard gaat met ‘voelen’ is al snel onzin. Onzin mannen! Door de crisis is niet alleen de markt veranderd maar ook de consument. En de consument wil geen sobere cijfertjes en […]