TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Offerte hanteren of werkelijk gemaakte uren?

Offerte hanteren: Is het op dit moment wenselijk om offertes te maken met een vaste prijs? Gezien de prijsontwikkelingen van de afgelopen maanden zal iedereen het met me eens zijn dat dit niet zonder risico is. Maar onder druk van de klant die graag een ‘bedrag’ ziet staan wordt nog wel eens gekozen voor een ‘Richtprijs’ of een ‘Raming’.
Ook dit is niet zonder risico’s. Daarbij zit je vast aan de wettelijke bepaling die zegt dat je maximaal 10% mag overschrijden. Bij meer dan 10% ben je verplicht om o.a. tijdig schriftelijk te waarschuwen en aan te geven op welke onderdelen de afwijking betrekking heeft.

Wat verdien je?

Onder de huidige omstandigheden is het daarom aan te bevelen werk af te spreken onder regie voorwaarden. Aandacht vraagt echter wel het volgende. Uit de onderlinge schriftelijke afspraken tussen hovenier en klant moet duidelijk blijken dat op regie basis gewerkt wordt. Dit is een belangrijke conclusie uit verschillende uitspraken bij geschillen voor offerte hanteren.

Een beschrijving van het werk, dat dan niet ‘OFFERTE’ heet, sluit je in dat geval af met de volgende zin: ‘op dit moment kunnen we, vanwege de beschikbaarheid van het materiaal op het moment van de uitvoering van het werk én de op dat moment geldende inkoopsprijzen’ alleen afspraken maken op basis van regie (=werkelijk aantal gemaakte uren). Ons huidige uurtarief bedraagt € xxx (prijspeil nov.2021)

Kortom; maak heldere en duidelijke afspraken en leg die vast in een ondertekend document oftewel Offerte hanteren.

Meer Actueel

Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win 2022 – Winnaars augustus

Schrijf & Win winnaars augustus: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer
Terugblik Klantendag 2022

Terugblik Klantendag 2022

Voor leden van TuinKeur werd op vrijdag 23 september de jaarlijkse Klantendag gehouden. In het pittoreske Ruinen, woonplaats van Jelle Westra, kwamen ruim 100 bezoekers uit 80 bedrijven bijeen om...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win winnaars juni: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win winnaars mei: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
In de tuin van Jelle. Pergola aanleggen.

In de tuin van Jelle. Pergola aanleggen.

Mei is een periode waarin de tuin weer helemaal tot leven komt. Het groen knettert weer de grond uit. Het gaat heel hard! In juni zijn er de Open Tuinen dagen van Groei&Bloei, en wij doen eraan...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Impressie workshopavond Haarlem

De workshoptour is in volle gang. Samen met hoveniers leren en inspireren. Avonden die gaan over hoveniers en ondernemerschap. Dit jaar over ‘de snelle veranderingen en ontwikkelingen’ én over gespreksTECHNIEK. Hoe gaat dat nou zo’n avond? Hierbij een impressie.  

Hoe krijg je een klant voor het leven?

Hoe krijg je een klant voor het leven? 1. De tussencontrole Een persoonlijke relatie met de klant bouw je op door het aantal contactmomenten zo groot mogelijk te laten zijn. Dit moeten wel functionele momenten zijn voor een hovenier. Zomaar een kopje koffie gaan drinken bij de klant is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een tuin opgeleverd? […]

Hoe komen hoveniers aan klanten?

De meest gestelde vraag aan TuinKeur ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig. Iedereen is op zoek naar de gouden formule, terwijl we weten dat deze niet bestaat. Bij het werven van nieuwe klanten moet echt alles kloppen. Wat betekent dit? Het belangrijkste is dat je als hovenier visie hebt. Visie? Je moet weten […]

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen. De hoveniersbranche is vooral een mannenwereld. Wij ‘mannen’ doen niet aan voelen, wij zijn van de feiten! Een benadering die gepaard gaat met ‘voelen’ is al snel onzin. Onzin mannen! Door de crisis is niet alleen de markt veranderd maar ook de consument. En de consument wil geen sobere cijfertjes en […]

Laat je niet afremmen

Laat je niet afremmen

Laat je niet afremmen We zijn de hele dag druk. Veel doen we zonder er bij stil te staan. Het grootste deel van onze handelingen zijn dan ook onbewust. Heb je er weleens bij stil gestaan hoeveel we automatisch doen? Maar liefst 95 procent! Met al dat automatische handelen maken we het onszelf moeilijk. Het […]

Meerwaarde van het hoveniersvak

Meerwaarde van het hoveniersvak

Meerwaarde van het hoveniersvak. Wat geeft het hoveniersvak zijn meerwaarde? Je kunt antwoorden: ‘Een goede hovenier heeft vakdiploma’s, plantenkennis, commerciële capaciteiten en het liefst een combinatie van dit alles.’ Maar ziet een klant dit aan je? Dit zijn antwoorden die hij of zij pas ziet als je aan het werk bent. Wat een klant wel […]