TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Prijsindexatie 2022

Prijsindexatie 2022: Als ondernemer is het belangrijk om vooruit te kijken, vooral als het gaat om het bepalen van het uurtarief voor het komende jaar. Met welk percentage moet je je prijzen aanpassen? Om het prijsindexatie advies 2022 te kunnen bepalen, hebben we als TuinKeur gebruik gemaakt van de volgende invloed-bepalende bronnen:

  1. We legden een relatie met de Consumenten Prijs Index (CPI) die op het moment van dit schrijven bekend is tot en met november 2021 (de maand december 2021 stellen we in ons advies op 5,5%).
  2. De aanpassingen volgens de cao per 1 maart en 1 september 2021, herberekend naar jaarbasis.

Bovenstaande in acht genomen adviseren we dan het volgende percentage te hanteren.

Prijsindexatie 2022  –  4,1%.

Over de bovenstaande aanpassing zou je als hovenier je klanten met een korte mededeling kunnen informeren. Hierbij een voorbeeld:

Geachte heer/mevrouw,

Onder invloed van de gemiddelde prijsstijging van materialen en lonen over 2021 (bron TuinKeur) zijn we genoodzaakt onze tarieven voor 2022 aan te passen met XX% naar XXX excl. Btw (1).
Ook in 2022 zijn we u graag weer van dienst. We adviseren tijdig een afspraak te maken, zodat inplannen mogelijk is.
Met vriendelijke groet,
Uw TuinKeur hovenier

(1). Let op bij het nieuwe tarief: Niet afronden maar laten staan wat er staat, dit onderstreept jouw kostprijsberekening!

prijsindexatie-advies 2022

Meer Actueel

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juli

Schrijf & Win winnaars juli: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win 2022 – Winnaars juni

Schrijf & Win winnaars juni: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Vraag het Lieuwe. Vingerplant

Lieuwe Westra werkte jarenlang als hovenier voordat hij tuinadviseur werd bij TuinKeur. In elke editie van TuinSeizoen beantwoordt hij tuinvragen van lezers. Heb je een vraag voor hem? Mail deze dan...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win 2022 – Winnaars mei

Schrijf & Win winnaars mei: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten van...

Lees meer
In de tuin van Jelle. Pergola aanleggen.

In de tuin van Jelle. Pergola aanleggen.

Mei is een periode waarin de tuin weer helemaal tot leven komt. Het groen knettert weer de grond uit. Het gaat heel hard! In juni zijn er de Open Tuinen dagen van Groei&Bloei, en wij doen eraan...

Lees meer
Schrijf & Win 2022 – Winnaars april

Schrijf & Win 2022 – Winnaars april

Schrijf & Win winnaars april: In 2022 maakt jouw klant en jij met één recensie het hele jaar kans op een taart! De enige voorwaarde om kans te maken is een recensie schrijven over de diensten...

Lees meer

Heeft u vragen over dit artikel?

Jelle Westra
Bedrijfsadviseur

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Ondernemen

Impressie workshopavond Haarlem

De workshoptour is in volle gang. Samen met hoveniers leren en inspireren. Avonden die gaan over hoveniers en ondernemerschap. Dit jaar over ‘de snelle veranderingen en ontwikkelingen’ én over gespreksTECHNIEK. Hoe gaat dat nou zo’n avond? Hierbij een impressie.  

Hoe krijg je een klant voor het leven?

Hoe krijg je een klant voor het leven? 1. De tussencontrole Een persoonlijke relatie met de klant bouw je op door het aantal contactmomenten zo groot mogelijk te laten zijn. Dit moeten wel functionele momenten zijn voor een hovenier. Zomaar een kopje koffie gaan drinken bij de klant is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een tuin opgeleverd? […]

Hoe komen hoveniers aan klanten?

De meest gestelde vraag aan TuinKeur ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig. Iedereen is op zoek naar de gouden formule, terwijl we weten dat deze niet bestaat. Bij het werven van nieuwe klanten moet echt alles kloppen. Wat betekent dit? Het belangrijkste is dat je als hovenier visie hebt. Visie? Je moet weten […]

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen!

Klanten voor je winnen. De hoveniersbranche is vooral een mannenwereld. Wij ‘mannen’ doen niet aan voelen, wij zijn van de feiten! Een benadering die gepaard gaat met ‘voelen’ is al snel onzin. Onzin mannen! Door de crisis is niet alleen de markt veranderd maar ook de consument. En de consument wil geen sobere cijfertjes en […]

Laat je niet afremmen

Laat je niet afremmen

Laat je niet afremmen We zijn de hele dag druk. Veel doen we zonder er bij stil te staan. Het grootste deel van onze handelingen zijn dan ook onbewust. Heb je er weleens bij stil gestaan hoeveel we automatisch doen? Maar liefst 95 procent! Met al dat automatische handelen maken we het onszelf moeilijk. Het […]

Meerwaarde van het hoveniersvak

Meerwaarde van het hoveniersvak

Meerwaarde van het hoveniersvak. Wat geeft het hoveniersvak zijn meerwaarde? Je kunt antwoorden: ‘Een goede hovenier heeft vakdiploma’s, plantenkennis, commerciële capaciteiten en het liefst een combinatie van dit alles.’ Maar ziet een klant dit aan je? Dit zijn antwoorden die hij of zij pas ziet als je aan het werk bent. Wat een klant wel […]