TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Het is DRUK, stop met promotie maken

DRUK: Over promotie van je bedrijf, de zin en onzin van promotie in deze tijd, en de vele manieren van promotie kun je een boek schrijven. Laten we dat nu maar niet doen.  

In onze WhatsApp groep ontstond onlangs een mooie discussie over de zin en onzin van promotie. Interessant en verfrissend om te lezen.  

Wat bij mij vooral is blijven hangen is een opmerking die ik regelmatig voorbij zie komen en waar ik me oprecht over kan verbazen: ‘We hebben het nog nooit zo druk gehad, we doen nu even niets meer. We kunnen niet nog meer aanvragen aan’.  Maar over welke promotie hebben we het dan? En wat is het doel? En het is vooral dat ‘denken op de korte termijn’ wat vooral niet bij promotie past, laat staan bij een gezond bedrijf.  

Belangrijk is wel dat je probeert een doel te formuleren. Wat wil je bereiken met je promotie? Wat betekent het precies voor jou? Als je enige doel van promotie ‘meer klanten’ is, dan kan ik me voorstellen dat je ermee stopt wanneer het druk is. Maar promotie gaat veel verder en is veel meer. Het is vooral de lange termijn die belangrijk is bij de inzet van de promotiemiddelen. 

Promotie zou je kunnen verdelen in een drietal doelen: 

  1. Promotie met als doel om nieuwe klanten te scoren, 
  2. Promotie met als doel om bestaande klanten te houden en te onderhouden, 
  3. Promotie met als doel om de naamsbekendheid van je bedrijf te behouden en te laten groeien in de regio. 

En vervolgens kun je aan deze doelen verschillende middelen koppelen en inzetten. Sommige middelen kun je koppelen aan alle genoemde doelen en sommige middelen zijn meer gericht op één doel.  

En om het nog leuker te maken kun je daarnaast nog kiezen tussen de inzet van digitale promotie en de gedrukte vorm.  

Men zegt ook wel dat het inzetten van een marketing mix het succes kan bepalen.  

De mogelijkheden om je bedrijf te promoten zijn groot. Het hebben van een promotieplan voor de korte en lange termijn is daarbij bijna noodzaak. Met daarbij duidelijk de huidige situatie en de gewenste situatie beschreven, waarbij je moet proberen om met metingen vast te stellen of de doelen die je had gesteld binnen bereik komen. 

Te vaak zie ik voorstellen voorbijkomen waarbij Gouden Bergen worden beloofd maar nergens is onderbouwd terug te vinden wanneer de campagne een succes is. 
Een overzicht van de investering ontbreekt vaak niet… 

Diverse promotiemiddelen: 

  • Belettering van de bus, 
  • Briefpapier, 
  • Een logo, 
  • Bedrijfskleding, 
  • Folders over je bedrijf, 
  • Folders over je diverse werkzaamheden, 
  • Advertenties in bladen, 
  • Sponsoring van verenigingen, 
  • Reclame via sport  
  • Deelname aan beurzen, 
  • Website, 
  • Facebook, Instagram en Pinterest, 
  • Google Mijn bedrijf, 
  • Adverteren via Google AdWords, 
  • Weggeefartikelen voor je klanten, 
  • Waardebonnen, 
  • Etc.  

Zo veel mogelijkheden, zoveel kansen.  

Kijk daarom eens kritisch naar wat je doet, wat je hebt en wat je zou willen. Probeer een plan te maken met doelen, middelen en budgetten.

En doe vooral iets! Stilstand is achteruitgang! 

Heeft u vragen over dit artikel?

Ineke van Dijk

Multimedia vormgever

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Marketing

Kalender voor het nieuwe jaar; een mooi relatiegeschenk

Kalender voor het nieuwe jaar; een mooi relatiegeschenk

Tegenwoordig gaat alles digitaal. De ouderwetse agenda wordt steeds minder gebruikt. Je komt ze nog wel eens tegen, maar niet vaak meer. Gedurende het jaar betrap ik mijzelf er wel op dat ik onze TuinKeur bureaukalender wel vaak gebruik. Plannen van marketing activiteiten. In welke week zetten we de nieuwe sociale media campagne in? Wanneer […]

De kracht van online mond-tot-mond reclame

De kracht van online mond-tot-mond reclame

Waarom werken met online recensies?  Dit horen wij te vaak van hoveniers: ‘Wij doen niet aan marketing want wij krijgen ons werk door mond-tot-mond reclame.’ Wanneer u als ondernemer zo overtuigd bent van mond-tot-mond reclame, waarom doet u dit dan niet online? Voor hoveniers is er speciaal de website www.hoveniernederland.nl ontwikkeld.  Vijf redenen om dit te […]

Facebook berichten, hoe vaak?

Met meer dan 7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is Facebook een medium dat elke hovenier in zou moeten zetten. Deze dagelijkse gebruiker checkt zijn nieuwsoverzicht namelijk gemiddeld 14 keer per dag. Met steeds meer Facebook pagina’s is de concurrentie op de tijdlijn van de consument groot. Het juiste gebruik van Facebook is dan ook […]

Facebook: actualiteit nog nooit zo belangrijk!

Facebook: actualiteit nog nooit zo belangrijk!

Alweer enge tijd geleden heeft Facebook zijn algoritmes weer veranderd. Het was zo dat de eerste berichten op je tijdlijn met name bestonden uit berichten en reacties van je vrienden en pagina’s waar je de meeste interactie mee hebt. Op deze manier bleef je verbonden met de belangrijkste partijen om je heen. Hierdoor kon het zo zijn dat je een paar dagen later een […]

Facebook – Hoe, wat en waarom?

Facebook – Hoe, wat en waarom?

Een paar cijfers: Facebook heeft in Nederland ruim 9,2 miljoen geregistreerde accounts. Eind 2014 waren er 9,1 miljoen unieke bezoekers per maand (in Nederland). Ruim 90% van de 15 tot 39 jarigen gebruikt Facebook. In de categorie 40 tot 64 jaar 63%, tot 79 jaar oud 44% en de categorie 80+ zelfs nog 28%. Statistieken waar […]

Promotiemateriaal: genoeg voorraad?

Promotiemateriaal: genoeg voorraad?

Het tuinseizoen is weer begonnen!  Met het prachtige weer in het vroege voorjaar kom je al snel in de ‘tuinstemming’: plannen worden gemaakt en bij veel hoveniers stromen de offerteaanvragen binnen. Wij hameren met TuinKeur op het uitbrengen van een fysieke offerte welke persoonlijk bij de potentiële klant wordt bezorgd. De offerte zou in een offertemap moeten […]