TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Personeel: Aanbod, opleiding en begeleiding in de hoveniersbranche.

Personeel: In de branche voor hoveniers (maar ook in andere) is het tekort aan personeel zo langzamerhand schrijnend. Er is veel werk en te weinig handjes om alles voor elkaar te krijgen. Vooral vakbekwame handjes die zelfstandig het werk kunnen uitvoeren. Wat kunnen we eraan doen? Waar liggen de kansen? Hoe gaan we om met de feiten?

Op de Klantendag van TuinKeur in september jl. was ‘personeel’ een van de gesprekonderwerpen. Allereerst het tekort, waarvan al snel duidelijk werd dat het zich niet in een specifieke regio afspeelt maar in alle regio’s in Nederland. In samenhang met het grote aanbod van werk blijkt dit bij veel hoveniers voor veel druk te zorgen. En aangezien ondernemers mensen zijn die graag oplossen, kwam meteen daarop de vraag: Wat kunnen we aan dit probleem doen? Uit de zaal werden diverse mogelijkheden benoemd: Openstaan voor instroom uit andere branches, openstaan voor oudere werknemers die vanuit een andere baan thuis zijn komen te zitten, actief omscholen, intensief in je eigen netwerk zoeken (bijvoorbeeld via Facebook), actief betrokken zijn bij opleidingen in jouw branche, bezoeken en contact leggen tijdens open dagen van scholen.

Maar niet alleen het aantrekken van nieuw personeel vraagt aandacht. Een groep jonge hoveniers in Breda (Curio) stelde een andere relevante vraag: Wat kun je doen om je klanten tevreden te krijgen en hoe houd je het personeel tevreden? In een klap schakelen we daarmee door naar een andere uitdaging binnen onze branche namelijk: Hoe houd je personeel vast en gemotiveerd?

Op de Klantendag hebben we een aantal punten uit de Vitaliteitsscan van STIGAS besproken. Immers, uit een eerder onderzoek van de VHG is al eens de hoge uitstroom in beeld gebracht van werknemers uit onze branche. Helaas liegen de resultaten benoemd in de vitaliteitscan van STIGAS er niet om: het aantal 55+ers in de branche groeit, er is een hoge werk- en tijdsdruk, er is weinig invloed op de planning van je werk en bovendien een hoge emotionele belasting door klagende klanten. Bijna 30% geeft aan aan het einde van een werkdag ‘op’ te zijn. Het zijn feiten die voor de werkgevers vragen om aandacht en actie!

Daarom is voortdurende aandacht voor opleiding en begeleiding van je team zo belangrijk. Tijd, aandacht en communicatie leiden tot teamgeest en behoud van personeel. Complimenten en ruimte om zelfstandig te werken leveren meer op dan alleen maar salaris!

Piramide van Maslov: 

De Piramide van Maslov brengt in beeld wat een ieder van ons zoekt; een gezonde basis met een route naar waardering en zelfontplooiing. Houden wat we hebben is belangrijker dan zoeken naar wat er niet is.  

Neem gerust contact op voor vragen via info@tuinkeur.nl 

Tarieven voorbereiden

Heeft u vragen over dit artikel?

Ferry Koa
Bedrijfsadviseur intern

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Personeel

Cao hoveniers 2021

Cao hoveniers 2021

Krijg ik nog loonsverhoging?  Wanneer je het eens bent geworden over het salaris van je nieuwe werknemer, dan is het meestal de eerste tijd geen gespreksonderwerp meer. Maar na enkele jaren klopt de werknemer soms weer bij je op de deur. ‘Hoe zit dat eigenlijk met...

Jaarurenmodel: bron van vragen

Jaarurenmodel: bron van vragen

Het jaarurenmodel (hierna te noemen JUM) is al enige jaren verplicht om te gebruiken binnen onze branche.   Het toenemende gebruik in de branche van het zogenaamd JUM leidt automatisch ook tot meer vragen van hoveniers.   Regelmatig komt de vraag: Hoe zit het nu met...

Pas op met uitzendbureaus

Pas op met uitzendbureaus

Onze helpdesk werd dit jaar al enige keren benaderd met de vraag: 'Welke spelregels hanteert de uitzendbranche eigenlijk?’ Via uitzendbureaus worden regelmatig kandidaten aangeboden. Hiervoor zenden ze dan gerichte mails aan hoveniers met teksten zoals: ‘We hebben een...

Hoe gebruik je het jaarurenmodel?

Hoe gebruik je het jaarurenmodel?

Hoe gebruik je het jaarurenmodel (afgekort JUM) en wanneer kan je deze inzetten.   Wanneer er in het seizoen extra gewerkt en meer uren gedraaid wordt wil je deze extra tijden compenseren. Hiervoor kan je het JUM gebruiken. Op die manier kan je de extra gewerkte uren...

Handboek functiewaardering beschikbaar

Handboek functiewaardering beschikbaar

Vaak is het lastig om in te schatten hoeveel salaris je jouw nieuwe werknemer kunt aanbieden. Gelukkig kent de hovenierssector het handboek functiewaardering, die jou daarbij kan helpen! Alle functiegroepen staan hierin omschreven met diverse voorbeelden van de...

Werkkostenregeling

Werkkostenregeling

Als werkgever wil je, zeker in deze roerige coronatijden, je werknemers wellicht een extraatje geven. En als dit kan zonder fiscaal gedoe en extra eindheffing voor jou als werkgever is dit mooi meegenomen.  De werkkostenregeling (WKR) is juist voor dit doel geschikt....