TuinKeur. Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur.

Het kwaliteitskeurmerk voor hoveniers.

TuinKeur logo

Wijziging regels arbeidsvoorwaarden per 1-08-2022

 arbeidsvoorwaarden

arbeidsvoorwaarden

Op 1 augustus 2022 treedt de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden (Wtva) in werking. Zo wordt een verbod op nevenwerkzaamheden grotendeels ingeperkt en wordt de informatieplicht van werkgevers uitgebreid.

 

Verbod op nevenwerkzaamheden

In de praktijk wordt vaak een verbod op nevenwerkzaamheden opgenomen. Bijvoorbeeld door de werknemer te verplichten om eerst toestemming te verkrijgen van de werkgever voor het verrichten van nevenwerkzaamheden.

Vanaf 1 augustus 2022 is dit niet meer mogelijk, tenzij er een objectieve rechtvaardigingsgrond bestaat. In de arbeidsovereenkomst kan gespecificeerd worden in welke situaties sprake is van een objectieve rechtvaardigingsgrond. Voorbeelden hiervan zijn: de gezondheid en veiligheid van je werknemers, het voorkomen van belangenconflicten of de bescherming van concurrentiegevoelige informatie.

 

Uitbreiding informatieplicht werkgever

Werkgevers zijn al verplicht om de werknemers te informeren over de startdatum, de functie en de vakantierechten. Met ingang van de nieuwe wet deze informatieplicht uitgebreid met onder andere:

  • de aanspraak op overig betaald verlof (zoals ouderschapsverlof);
  • de procedures bij ontslag;
  • de uitbetaling van overuren en bonussen;
  • de betaalwijze van het loon;
  • de duur en voorwaarden van de proeftijd;
  • wisselende werktijden en werkplekken.

Let wel, alle informatie moet worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst of een apart document. Dat mag niet meer via de loonstrook.

 

Wat kun je doen?

Per 1 augustus a.s. heeft de nieuwe wet onmiddellijke werking. Vanaf die datum geldt de wet ook voor bestaande arbeidsovereenkomsten. Het is dus aan te bevelen om de arbeidsovereenkomsten te controleren en waar nodig aan te passen.

 

TuinKeur helpt je er graag bij.
Neem contact op met ons kantoor 0528-331678 of mail ferry@tuinkeur.nl

Heeft u vragen over dit artikel?

Ferry Koa
Bedrijfsadviseur intern

Ik kan je helpen bij al je vragen. Neem via onderstaande knop contact met mij op en ik zal je z.s.m. te woord staan.

Meer over Personeel

Eindejaarstips

Eindejaarstips

Eindejaarstips: Jouw geld en Eindejaar! Een aantal korte reminders over zaken waarvan je dit jaar nog kan profiteren. Het is raadzaam ze in ieder geval voor 31 december te regelen. Overleg tijdig met je accountant om te kijken wat in jouw situatie van toepassing...

Personeelstekort in de hoveniersbranche

Personeelstekort in de hoveniersbranche

Overal is personeelstekort voelbaar, ook bij hoveniersbedrijven. Er is een dringende behoefte aan geschoolde, ervaren werknemers die zelfstandig kunnen werken. De Groene Branche is daar niet uniek in. Het probleem lijkt op korte termijn niet op te lossen. Meer mensen...

Formulier functioneringsgesprek

Formulier functioneringsgesprek

We krijgen veel vragen over het formulier functioneringsgesprek en het beoordelingsformulier. In de TuinKeur klantenmap zijn deze bijgevoegd onder hoofdstuk 1. Via onderstaande link vind je beide formulieren digitaal.

Risico-Inventarisatie en Evaluatie of RIE

Risico-Inventarisatie en Evaluatie of RIE

Een ondernemer heeft te maken met allerlei regels en verplichtingen. Zoveel dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In gesprekken komt de RIE nog wel eens voorbij. Een verplichting die voortkomt uit de Arbo wet.Hoe kom ik hier onderuit?’ vraagt dan een...

Zelfstandige en arbeidsongeschiktheid

Zelfstandige en arbeidsongeschiktheid

Met het starten van een eigen bedrijf ben je niet meer automatisch verzekerd voor inkomensderving bij ziekte. Dat moet je nu zelf gaan regelen. Menig ondernemer vergeet dit of vindt het bij nader inzien te duur.  Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is...