Hoe kunnen we helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe boek ik een inkoopfactuur in?

  • Ga via menu naar Inkoop
  • Klik op Nieuwe inkoopfactuur
  • Sleep een factuur in het witte vlak

Zodra je de factuur daarnaartoe hebt gesleept wordt deze automatisch ‘gescand en herkend’. De factuur kun je daarna toewijzen aan het project en je hoeft niet meer over te typen.

Wil je niet via scan- en herken, kies dan de optie ‘Of voeg een boeking toe zonder een document’

  • Selecteer de optie Op rekening of automatische incasso of Contant of pin

Kies je Op rekening of automatische incasso, dan moet je een leverancier kiezen uit je relatiebestand of een nieuwe toevoegen. Na opslaan krijgt de inkoopfactuur de status Te betalen. Kies je Contant of pin dan is een leverancier selecteren niet verplicht, je kunt een vrije omschrijving invoeren en de leverancier niet opslaan. Na opslaan krijgt de inkoopfactuur de status Betaald.

  • Kies een leverancier of voeg met

    een leverancier toe

  • Voer het factuurnummer van de inkoopfactuur in
    (Let op: dit is een verplicht veld, de knop Opslaan wordt pas blauw als dit veld is ingevuld)
  • Vink eventueel automatisch incasso aan
  • Voer een omschrijving in of zoek een artikel met zoeken
  • Voer het aantal in, de juiste eenheid, de prijs en het juiste BTW-tarief
  • Klik op
  • De ingevoerde inkoopregel wordt toegevoegd, eventueel kan je nog een regel invoeren
  • Is de inkoopfactuur helemaal ingevoerd klik dan bovenaan op Opslaan

Tip: Je kunt zorgen dat de inkoopfactuur rechtstreeks in de boekhouding of bij je boekhouder terecht komt. Lees hier hoe je dat moet instellen.

Inhoudsopgave